Show simple item record

dc.contributor.authorLuvö, Viktoriasv
dc.contributor.authorLundén Sellvén, Theresesv
dc.date.accessioned2018-07-18T13:50:53Z
dc.date.available2018-07-18T13:50:53Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57145
dc.description.abstractAbstract Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur arbetslag i förskolan beskrev sina erfarenheter och upplevelser av att arbeta för barn i behov av särskilt stöds delaktighet i utevistelsen. Studien utgick ifrån följande frågeställningar: - Vilka möjligheter och hinder upplever arbetslagen har betydelse för alla barns delaktighet i förskolans utevistelse? - Vilka förhållningssätt upplever sig arbetslagen inta i förskolans utevistelse? Teori: Studien utgick ifrån ett relationellt specialpedagogiskt perspektiv och en fenomenologisk livsvärldsansats. Metod: Studien genomfördes genom tre kvalitativa fokusgruppsintervjuer med befintliga arbetslag i förskolan. Resultat: Resultatet i studien visar att arbetslagen upplever att frihet, ytor och rörelse är karaktäristiskt för utevistelsen, vilket arbetslagen ser skapar både möjligheter och hinder för delaktigheten för barn i behov av särskilt stöd. Arbetslagen upplever att utformningen av den fysiska miljön samt i vilken grad den erbjuder utmaningar för barnen också påverkar delaktigheten vid utevistelse. Förhållningssättet ute beskriver arbetslagen ofta är av passiv och övervakande karaktär, vilket innebär att de vuxna är längre ifrån barnen ute än inne. Arbetslagen menar att förhållningssättet kan skapa både möjligheter och hinder för barns delaktighet vid utevistelse.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDelaktighet i förskolans utevistelse. En intervjustudie med arbetslagsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record