Med målen i sikte: Lärares arbete med mål och formativ bedömning inom gymnasiesärskolans individuella program
Abstract
Abstract
Syfte
Syftet med studien var att undersöka hur några lärare beskriver och arbetar med mål och bedömning samt hur de vägleder elever i lärandeprocessen med fokus på formativ bedömning inom gymnasiesärskolans individuella program.
Teori
Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Genom ett sociokulturellt perspektiv sker lärandet i en social interaktion och kunskap överförs inte mellan människor utan är något människor deltar i.
Metod
En kvalitativ ansats valdes för att besvara forskningsfrågorna. I studien genomfördes insamlandet av empirin genom en kombination av flera datainsamlingsmetoder. Deltagande observationer, uppföljande fältsamtal samt semistrukturerade intervjuer genomfördes i tre olika skolor hos sex lärare.
Resultat
Resultatet visar att de flesta lärare i studien använder ledfrågor som en framkomlig väg för att synliggöra kunskap, styrkor, svårigheter samt förmågor. Främst använde lärarna artefakterna ledfrågor, samtalsmatta och portfolier med bilder som bedömningsverktyg. Samtliga lärare använde omedelbar feedback, mest som beröm men också för att påvisa kunskap. Resultatet visade att endast en lärare påpekade att formativ bedömning handlar om att utveckla den egna undervisning efter vad eleverna har visat att de har förstått. Slutligen indikerar studiens resultat att det finns svårigheter att arbeta med formativ bedömning på gymnasiesärskolans individuella program eftersom det är svårt att veta hur eleverna lär sig och på vilket sätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018Author
Ehn-Hämäläinen, Christina
Erlandsson, Catarina
Language
sv