• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn: “Snälla kom och hjälp oss så klurar vi ut någonting”

Abstract
Abstrakt Syfte Studien syftade till att undersöka vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn. Sju vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och återkoppling i elevhälsans arbete med deras barn på högstadiet synliggjordes. Studien utgick från två frågeställningar: Hur beskriver vårdnadshavare sina upplevelser av delaktighet i elevhälsans arbete med deras barn? Samt hur beskriver vårdnadshavare sina upplevelser av återkoppling från elevhälsan kring arbetet med deras barn? Teori och metod Som forskningsmetod genomfördes en kvalitativ studie genom intervjuer med sju vårdnadshavare. Elevhälsan arbetar eller har arbetat med deras barn på högstadiet. En livsvärldsfenomenologisk forskningsansats antogs för att förstå informanternas perspektiv på det undersökta fenomenet och ett hermeneutiskt angreppssätt för att analysera intervjutranskripten. Resultat Studien lyfter fram faktorer som påverkar vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och återkoppling och bidrar med kunskap kring hur elevhälsan kan samverka med vårdnadshavare för en positiv upplevelse av delaktighet och återkoppling. Resultatet visade att vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och återkoppling beror på flera omständigheter. Relationen till elevhälsan, vilket språk man blir bemött med och hur stödinsatser presenterats visade sig vara betydelsefulla faktorer för vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn. Studiens resultat visade även att vårdnadshavare kan tro att elevhälsans tystnadsplikt utan undantag råder gentemot dem och då kan upplevas som en anledning till utebliven delaktighet och återkoppling. Hur pass tillgänglig vårdnadshavare anser elevhälsan vara påverkar också deras upplevelse av delaktighet och återkoppling. Vidare visade resultatet att om vårdnadshavare ser framsteg hemma och barnen själva berättar om elevhälsans arbete påverkas upplevelsen av delaktighet och återkoppling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57154
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_57154_1.pdf (500.0Kb)
Date
2018
Author
Olsson, Anna
Wall, Sofia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV