”En skola för alla” – En studie kring arbetet med extra anpassningar i lågstadiet
Abstract
”En skola för alla”
En studie kring arbetet med extra anpassningar i lågstadiet.
Syfte och frågeställningar:
Syftet med denna studie att undersöka lärares arbete med extra anpassningar.
Föreliggande studie bygger på 10 lärares uppfattningar om arbetet kring extra anpassningar i förskoleklass och årskurs 1-3.
1.Hur ser förutsättningarna för lärarna ut i arbetet med extra anpassningar?
2.Hur arbetar lärarna med extra anpassningar?
3.Vad behöver utvecklas i arbetet med extra anpassningar?
Metod:
Studien är en kvalitativ undersökning med enkät som metod. Forskningsansatsen är fenomenologisk; de 10 deltagande lärarnas perspektiv undersöks. En websurvey genomfördes i Googleformulär och de deltagande lärarna blev tillfrågade genom Facebook. En tematisk analys genomfördes som ledde fram till resultatet.
Resultat:
Resultatet visade att alla lärare som deltog i studien arbetar med extra anpassningar. Ett fåtal av dem har dock fått utbildning eller introduktion i arbetet med extra anpassningar. Samtliga skolor där lärarna arbetar har, enligt dem, en arbetsgång för arbetet med extra anpassningar. Ett mer närvarande elevhälsoteam, samarbete med elevhälsa och kollegor samt en samsyn på skolan är det som de flesta av lärarna anser behöver utvecklas för att arbetet med extra anpassningar ska nå större framgång.
Degree
Student essay