dc.description.abstract | Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Kurs: Specialpedagogiska programmet, SPP 610
Nivå: Avancerad nivå
Termin/år: VT/2018
Handledare: Gunilla Thunberg
Examinator: Joanna Giota
Kod: VT18-2910-251-SPP610
Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, digitala hjälpmedel, sociokulturellt perspektiv, relationellt perspektiv.
Abstract
Syfte
Syftet med studien är att undersöka om och hur en utbildningsinsats i grupp haft betydelse för hur elever i läs och skrivsvårigheter i årskurs 4-6 använder de digitala hjälpmedlen som de har tillgång till. Vidare är syftet att undersöka om eleverna genom ökad kunskap kring de digitala hjälpmedlen får mer stöd av dem i den vardagliga undervisningen.
Teori
Studien grundar sig på det sociokulturella perspektivet där människan lär tillsammans med andra. En av våra utgångspunkter är det relationella perspektivet där man ser att elevens svårigheter uppstår i mötet med omgivningen och miljön. Artefakter ses i denna teoretiska modell som ett verktyg som gör det möjligt för människan att lära sig saker som hon annars inte haft möjlighet till. Digitala hjälpmedel kan utgöra en sådan artefakt. Artefakter och sociala kontexter utgör komplement till varandra.
Metod
Utifrån valt ämne valdes att göra en interventionsstudie som undersökte om en utbildningsinsats i grupp påverkade hur elever i läs- och skrivsvårigheter kunde, använde och fick stöd av digitala hjälpmedel i sitt vardagliga skolarbete.
I studien användes en mixad design med triangulering för att undersöka hur en utbildningsinsats i grupp påverkade användningen av digitala läs- och skrivhjälpmedel i skolan. Tio elever i åldrarna 10-12 med konstaterade läs- och skrivsvårigheter fick under sex veckor delta i sex grupptillfällen med syfte att lära sig använda olika digitala hjälpmedel för läs- och skrivstöd (Oribi writer, Inläsningstjänst, Clara Scanpen, Legimus, Diktering och Tala Markera). Elevernas uppfattning om de digitala hjälpmedlen och hur de stödjer lärande undersöktes m | sv |