What´s app? En kvantitativ studie av idrottslärares användning av,inställning till och kunskap om appar i undervisningen
Abstract
Det ingår numera i skolans uppdrag att bidra till att utveckla elevers digitala kompetens. På olika sätt integreras idag digitala verktyg i skolans undervisning. Ett digitalt verktyg som lärare kan använda sig av är applikationer (appar) till smartphones och surfplattor. Idag finns det inte mycket forskning om användningen av appar i idrott och hälsa. Denna uppsats syftar till att undersöka idrottslärares användning av, inställning till och kunskap i användningen av appar i sin undervisning. För att undersöka detta har en kvantitativ studie genomförts genom att en enkät skickats ut till gymnasielärare i idrott och hälsa.
Resultatet visar på att idrottslärare överlag är positiva till att använda appar i undervisningen. Majoriteten av idrottslärarna har någon gång använt appar i sin undervisning, oftast som ett hjälpmedel eller komplement i undervisningen. Vidare indikerar resultatet att idrottslärare upplever att användningen av appar kan motivera elever att delta i idrottsundervisningen. Studien visar att idrottslärare vill ha mer kunskap om att använda appar i sin undervisning varför mer forskning på området är önskvärt, så att relevant utbildning kan ges till verksamma idrottslärare och idrottslärarstudenter.
Studien kan inspirera idrottslärare till att använda appar i sin undervisning då studien kartlägger olika sätt som idrottslärare på gymnasieskolan använder appar i sin undervisning. Dessutom ger studien kunskap om vilka positiva respektive negativa aspekter som idrottslärare upplever av användningen av appar i undervisningen.
Degree
Student essay