• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Exergames - inte bara ett tv-spel. En kvantitativ studie gällande användningen av exergames i Idrott och hälsa undervisningen i svenska skolor.

Abstract
Den ökade digitaliseringen i samhället påverkar skolan och skolans undervisning. Följder av den ökade digitaliseringen kan ses genom att Skolverket släpper en reviderad kursplan som börjar gälla 1 juli 2018 där det nu kommer ställas högre krav på lärares digitala kompetens i alla ämnen, inklusive Idrott och hälsa. Idag är dock lärares digitala kompetens fortsatt väldigt låg. Syftet med studien är att kartlägga hur exergames används i Idrott och hälsa undervisningen i svenska skolor samt lärares inställningar till exergames. En kvantitativ enkätundersökning med slumpmässigt urval har gjorts för att samla in relevant data som kan besvara frågeställningarna. Resultatet visar att exergames används till störst del i rörelse till musik och danssammanhang genom att elever använder sig av spelet Just Dance som hjälp och inspiration till att sätta ihop en egen rörelse till musikkoreografi som sedan bedöms av läraren. Lärare är positivt ställda till exergames, dock är det väldigt få som använder exergames i sin egna undervisning. Resultatet visar också att många lärare saknar kompetens när det kommer till exergames, samt att de skulle vilja lära sig mer om hur de kan lära ut med hjälp av exergames. Slutsatsen är att lärares digitala kompetens måste öka för att Skolverkets vision ska kunna uppnås. För att lärare ska kunna öka sin digitala kompetens behöver lärarutbildningarna bland annat börja lära ut mer om digitala verktyg i sin undervisning. Exergames bör ses som en möjlighet till givande undervisning samt som ett komplement i Idrott och hälsa och inte bara som ett tv-spel.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57166
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_57166_1.pdf (1.196Mb)
Date
2018
Author
Ljeskovica, Elvira
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV