Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Robertsv
dc.date.accessioned2018-07-18T13:50:57Z
dc.date.available2018-07-18T13:50:57Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57169
dc.description.abstractDenna studie undersöker fem musiklärares bild av sin utbildning och yrkespraktik för att analysera vilka möjliga positioneringar som konstrueras inom musikläraryrket. Utgångspunkten för analysen av resultatet är ett socialkonstruktionistiskt perspektiv inom vilket sociala interaktioner antas existera inom sociala ramverk för vad som är tillåtet. Datainsamlingen har skett via halvstrukturerade forskningsintervjuer med fem informanter som alla är verksamma musiklärare på två gymnasieskolor i södra Sverige. Analysen av data har genomförts med diskurspsykologi som metod för att undersöka vilka positioner som konstrueras och hur dessa konstruktioner och positioneringar förstärks inom informanternas utsagor. Resultatet av studien visar på hur den egna erfarenheten anses påverka musiklärarnas yrkespraktik och identifierar fyra möjliga växelverkande positioneringar inom musikläraryrket. De fyra positioneringarna benämns inom resultatet som Den självständiga läraren, Den fullkomliga läraren, Den sociala läraren och Den traditionella läraren. Positionerna bygger på de gemensamma inställningar och värderingar till musikläraryrket som uttrycks i de fem intervjuerna, och bör därför betraktas som små och lokalt producerade konstruktioner.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleAtt stå på egna ben. En kvalitativ studie om musiklärares olika positioner inom musikläraryrketsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentHögskolan för scen och musiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post