Show simple item record

dc.contributor.authorSundin, Ebbasv
dc.date.accessioned2018-07-18T13:50:57Z
dc.date.available2018-07-18T13:50:57Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57170
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie är att studera hur teaterlärare resonerar kring rollsättning samt hur de arbetar med rollsättning i större produktioner i gymnasieskolan. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågan: Hur resonerar och arbetar teaterlärare på gymnasiet med rollsättning i större produktioner? Den teoretiska utgångspunkten för studien är genusteori samt feministisk poststrukturalism. Studiens empiri är inhämtad från sex enskilda halvstrukturerade kvalitativa intervjuer. Studiens resultat visar att det finns flera olika faktorer som påverkar teaterlärare på Sveriges gymnasieskolor i deras arbete med rollsättning. Faktorer som en splittrad elevgrupp med många olika ambitionsnivåer och att hitta en utmaning till varje elev är något som teaterlärare behöver anpassa sig efter. Vidare visar studien att teaterlärarna resonerar olika i hur själva rollsättningen bör gå till samt vilken utgångspunkt de har i valet av pjäser till slutproduktioner. Det framkommer även att män och kvinnor framställs olika i dramatisk text och genom att låta elever enbart spela roller inom den egna könstillhörigheten begränsas elevers möjligheter till kunskapsutveckling. Studien synliggör även ett behov av forskning som berör genus och kön i relation till teaterundervisning i den svenska gymnasieskolan då det i nuläget inte existerar någon.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleSpela roll? En intervjustudie om rollsättning i svensk gymnasieskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentHögskolan för scen och musiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record