Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Elisabet
dc.contributor.authorSundh, Jenny
dc.date.accessioned2006-06-29T07:09:35Z
dc.date.available2006-06-29T07:09:35Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/571
dc.description.abstractAbstract Arbetets art: Examensarbete inom allmänt utbildningsområde, 10p Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Antal sidor: 27 Titel: Mobbning – en jämförande undersökning som beskriver elevers och lärares syn på antimobbningsarbetet i en skola Författare: Eliisabet Johansson och Jenny Sundh Handledare: Ann-Marie Dahlgren- Webster Examinator: Eva Myrberg Rapportnummer: VT06-2611-22 Bakgrund Vi tycker det är viktigt att vi som lärare har kunskap om hur arbetet mot mobbning kan utformas i skolan och att vi i antimobbningsarbetet tar hänsyn till elevernas upplevelser och åsikter. Genom detta arbete tror vi att våra kunskaper när det gäller att motverka mobbning i skolan kommer att fördjupas. Syfte och frågeställningar Vårt syfte är att göra en jämförande undersökning som beskriver hur elever och lärare i en skola upplever att man där jobbar mot mobbning samt att undersöka om dessa lärares eventuella insatser i arbetet mot mobbning uppfattas av eleverna. · Hur upplever elever respektive lärare att man jobbar mot mobbning? · Är eleverna medvetna om det eventuella arbete lärarna gör för att förebygga, hantera och följa upp mobbning? · Hur skiljer sig elevernas uppfattning av antimobbningsarbetet i jämförelse med lärarnas uppfattning? Metod Vi har valt att genomföra en enkätundersökning med 21 elever i två klasser i år 7 och 9 samt åtta lärare. Enkäterna har vi i efterhand sammanställt och jämfört elevernas och lärarnas svar. Dessa har vi kopplat till styrdokument samt metodlitteratur och vetenskaplig forskning. Resultat I vår undersökning ser vi att elever i större utsträckning vill vara delaktiga i arbetet mot mobbning vilket vi även ser i materialet vi använt oss av. Någonting som skolan lyckats tydliggöra i antimobbningsarbetet är kamratstödjarna. I svaren kan vi se att det finns elever som eftersträvar mer konsekvens i lärarnas agerande och ingripande. Vad det gäller det uppföljande arbetet och hur detta fungerar kan vi se en kunskapsbrist hos båda parterna. Diskussion Som pedagoger måste vi aktivt motverka alla former av mobbning. Vår undersökning har ökat våra insikter kring hur viktigt det är att som lärare lyssna till eleverna och våga ingripa men också att skapa en god stämning i klassen och på så vis arbeta i förebyggande syfte. Sökord Mobbning Antimobbningsarbete Elevdelaktighet Våga gripa ineng
dc.format.extent94108 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-22eng
dc.subjectMobbningeng
dc.subjectAntimobbningsarbeteeng
dc.subjectevevdelaktiheteng
dc.subjectvåga gripa ineng
dc.titleMobbning – en jämförande undersökning som beskriver elevers och lärares syn på antimobbningsarbetet i en skolaeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record