dc.contributor.author | Johansson, Elisabet | |
dc.contributor.author | Sundh, Jenny | |
dc.date.accessioned | 2006-06-29T07:09:35Z | |
dc.date.available | 2006-06-29T07:09:35Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/571 | |
dc.description.abstract | Abstract
Arbetets art: Examensarbete inom allmänt utbildningsområde, 10p
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
Antal sidor: 27
Titel: Mobbning – en jämförande undersökning som beskriver elevers och lärares
syn på antimobbningsarbetet i en skola
Författare: Eliisabet Johansson och Jenny Sundh
Handledare: Ann-Marie Dahlgren- Webster
Examinator: Eva Myrberg
Rapportnummer: VT06-2611-22
Bakgrund
Vi tycker det är viktigt att vi som lärare har kunskap om hur arbetet mot mobbning kan
utformas i skolan och att vi i antimobbningsarbetet tar hänsyn till elevernas upplevelser
och åsikter. Genom detta arbete tror vi att våra kunskaper när det gäller att motverka
mobbning i skolan kommer att fördjupas.
Syfte och frågeställningar
Vårt syfte är att göra en jämförande undersökning som beskriver hur elever och lärare i en
skola upplever att man där jobbar mot mobbning samt att undersöka om dessa lärares
eventuella insatser i arbetet mot mobbning uppfattas av eleverna.
· Hur upplever elever respektive lärare att man jobbar mot mobbning?
· Är eleverna medvetna om det eventuella arbete lärarna gör för att förebygga,
hantera och följa upp mobbning?
· Hur skiljer sig elevernas uppfattning av antimobbningsarbetet i jämförelse med
lärarnas uppfattning?
Metod
Vi har valt att genomföra en enkätundersökning med 21 elever i två klasser i år 7 och 9
samt åtta lärare. Enkäterna har vi i efterhand sammanställt och jämfört elevernas och
lärarnas svar. Dessa har vi kopplat till styrdokument samt metodlitteratur och vetenskaplig
forskning.
Resultat
I vår undersökning ser vi att elever i större utsträckning vill vara delaktiga i arbetet mot
mobbning vilket vi även ser i materialet vi använt oss av. Någonting som skolan lyckats
tydliggöra i antimobbningsarbetet är kamratstödjarna. I svaren kan vi se att det finns elever
som eftersträvar mer konsekvens i lärarnas agerande och ingripande. Vad det gäller det
uppföljande arbetet och hur detta fungerar kan vi se en kunskapsbrist hos båda parterna.
Diskussion
Som pedagoger måste vi aktivt motverka alla former av mobbning. Vår undersökning har
ökat våra insikter kring hur viktigt det är att som lärare lyssna till eleverna och våga ingripa
men också att skapa en god stämning i klassen och på så vis arbeta i förebyggande syfte.
Sökord
Mobbning
Antimobbningsarbete
Elevdelaktighet
Våga gripa in | eng |
dc.format.extent | 94108 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt06 2611-22 | eng |
dc.subject | Mobbning | eng |
dc.subject | Antimobbningsarbete | eng |
dc.subject | evevdelaktihet | eng |
dc.subject | våga gripa in | eng |
dc.title | Mobbning – en jämförande undersökning som beskriver elevers och lärares syn på antimobbningsarbetet i en skola | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |