Skapande verksamhet i skolan – En kvalitativ studie av lärares syn på skapande
Abstract
Abstract
Titel: Skapande verksamhet i skolan – En kvalitativ studie av lärares syn på skapande
Författare: Louise Forsberg & Sara Holmberg
Handledare: Lena Skåpe
Examinator: Eva Myrberg
Program: Lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet
Termin: VT-06
Rapportnummer: VT06-2611-25
_______________________________________________________________________
Syfte
Syftet med det här examensarbetet är att lyfta fram lärares uppfattningar och undervisning om skapande verksamhet i skolans tidigare åldrar.
Metod
För att kunna uppnå våra syften har vi studerat vad som står i litteraturen kring de skapande ämnena och utfört kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med sex lärare i åldrarna 29 – 54 år som arbetar i skolans tidigare år. Intervjufrågorna handlade om lärarnas bakgrund, deras uppfattningar om skapande och deras undervisning i skapande. Intervjuerna spelades in på band och skrevs ut i sin helhet för att sedan analyseras och tolkas.
Resultat
I vår undersökning har vi kommit fram till att de deltagande lärare i undersökningen tycker att skapande är viktigt i undervisningen. De har dock ingen motivering till varför de tycker så. Den skapande verksamhet som lärarna använder sig mest utav är bild, eftersom det är det ämnet det finns mest material till enligt lärarna. Någon planering för de skapande ämnena har lärarna inte lagt ner särskilt mycket tid på visar undersökningen. Lärarna anser att skapande kan integreras med andra skolämnen och anser även att eleverna visar intresse för skapande.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Holmberg, Sara
Forsberg, Louise
Keywords
Skapande verksamhet
lust
estetik
skapa
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-25
Language
swe