Påverkas flerspråkiga elevers resultat i matematik av språket?
Are bilingual pupils’ results in mathematics affected by the language?
Sammanfattning
En ökad invandring i samhället leder till att de flerspråkiga eleverna skolan blir allt fler. I takt med det här visar internationella mätningar att svenska elevers resultat sjunker i alla ämnen, inklusive matematik, ett ämne som ofta anses universellt och liknande världen över. Med det här som bakgrund, samt ett eget intresse dels för matematik, dels för andraspråksundervisning, formades syftet med mitt arbete. Syftet var att undersöka hur andraspråkselever påverkas i matematik av att de har svenska som ett andraspråk, då det borde vara något som skiljer deras matematiska resultat från enspråkiga elevers resultat, i och med att resultaten sjunker i internationella mätningar. Min frågeställning blev ”Skiljer sig flerspråkiga elevers förståelse för matematikuppgifter som innehåller text kontra matematikuppgifter utan text?”. Min studie utfördes genom ett matematiktest som 76 elever med olika erfarenheter och bakgrunder genomförde. Testet bestod av fyra matematiska textuppgifter och åtta nakna matematikuppgifter och resultaten har analyserats dels kvantitativt, dels uppgift för uppgift efter likheter och skillnader i de svar eleverna har givit. Resultatet visar att de elever som uppgav en flerspråkig bakgrund eller vardag visade sämre resultat på matematiska textuppgifter än de elever som uppgav en enspråkig bakgrund eller vardag. Resultaten pekar på vikten av lärarens medvetenhet om språkets påverkan på elevernas resultat.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-08-07Författare
Allerth, Johanna
Nyckelord
matematik, andraspråk, flerspråkiga elever, problemlösning, nakna uppgifter, textuppgifter
Serie/rapportnr.
VT18-2930-004-L6XA1A
Språk
swe