• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fysisk aktivitet och problemlösning, En kvantitativ studie om fysisk aktivitet och problemlösning i matematik

Physical activity and problem solving, A quantitative study on physical activity and problem solving in mathematics

Sammanfattning
Forskning visar att fysisk aktivitet förbättrar lärande och skolprestationer i bland annat matematik. Syftet med denna studie är att undersöka om det går att urskilja någon skillnad i resultat i ett problemlösningstest mellan grupper som har fått vila och fysisk aktivitet. Syftet besvaras med hjälp av följande frågeställning: Hur ser resultaten ut i ett problemlösningstest hos elever i åk 3 som har haft 15 minuters fysisk aktivitet respektive vila? Deltagarna kännetecknas av 70 elever som går på fyra olika skolor i åk 3 i Göteborg. I undersökningen delades de deltagande klasserna slumpmässigt upp i två grupper, den ena gruppen fick vila och den andra fick ha fysisk aktivitet. Med metoden testades deltagarklasserna på exakt samma sätt för att kunna se effekten av vila respektive fysisk aktivitet på problemlösningsförmågan. Resultaten sammanställdes i tabeller och diagram där medelvärden och standardavvikelse i antal rätt och antal visade strategier är i fokus. Resultaten visar att gruppen som fick fysisk aktivitet fick högre resultat på testet jämfört med gruppen som fick vila.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/57304
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_57304_1.pdf (1.105Mb)
Datum
2018-08-08
Författare
Räty, Emma
Nyckelord
Fysisk aktivitet, problemlösning, matematik, kognitivt tänkande, koncentration
Serie/rapportnr.
VT18-2930-040-L3XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV