Grön Platsmarknadsföring: En fallstudie av Växjö & Malmö
Abstract
Grön platsmarknadsföring är ett koncept som nyligen uppstått som ett
forskningsområde och har uppstått som ett resultat av ett ökat intresse från lokala
makthavare att marknadsföra sig som gröna. Detta är i sin tur inlindat i ett mer
allmänt ökat intresse att framställa produkter som gröna.
I den här fallstudien har detta nya koncept undersökts med syfte att undersöka hur
två städer, som är erkända för att engagera sig i grön platsmarknadsföring, Växjö
och Malmö, kan skilja sig i deras användningen av grön platsmarknadsföring.
Studiens frågeställningar har varit: "Vilka aspekter av miljövänligt varumärke lyfter
städerna upp och vad är de största skillnaderna städerna emellan?" samt "Är de
aspekter som Malmö och Växjö lyfter fram kopplade till ett försök att förändra
platsen, kopplade till marknadsföring och greenwashing eller en kombination av
båda?".
För att svara på studiens syfte användes en metod bestående av kvalitativa
dokumentstudier. Studiens slutsatser är att de aspekter som Malmö fokuserar på är
biologisk mångfald och hållbarhet medan Växjö fokuserar på grönområden. De
största skillnaderna städerna emellan är i den utsträckning de lyfter fram aspekterna
biologisk mångfald och grönområden. Andra aspekter som framhävts har visat för
små eller oklara skillnader för att slutsatser ska kunna dras. Vidare indikerar
resultatet på att de aspekter som städerna lyfter mest både lyfts fram i
planeringssyfte liksom i marknadsföringssyfte.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-08-09Author
Bergsand, Wiktor
Keywords
Green place branding
Place branding
Växjö
Malmö
Series/Report no.
Kandidatuppsats i Geografi, med inriktning på kulturgeografi
2018/09
Language
swe