Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Malena
dc.contributor.authorSödersten, Louise
dc.date.accessioned2018-08-16T07:53:56Z
dc.date.available2018-08-16T07:53:56Z
dc.date.issued2018-08-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57362
dc.descriptionKandidatuppsats 15 hp Program: Kostekonomi med inriktning mot ledarskap Nivå: Grundnivå Handledare: Mia Prim Examinator: Hillevi Prell Antal sidor: 24 Termin/år: Vt2018sv
dc.description.abstractFörskolor är en grund till barnens lärande och många barn intar flera måltider under en dag i förskolan. Det är därför viktigt att förskolor serverar näringsriktiga måltider som främjar barnens utveckling. Inom måltidspedagogik är Saperemetoden inräknad och med metoden kan barnen få uttrycka sig mer i ord och vara merkreativa Syftet med denna studie är att undersöka yrkesutövarnas erfarenhet av Saperemetoden i förskolan. Forskningsdesignen utgörs av fallstudier med ett urval bestående av målinriktat urval och snöbollsurval. Datainsamlingen utfördes genom elva stycken telefonintervjuer och en direkt intervju. Analysprocessen består av en jämförande textanalys för att besvara syfte och frågeställningarna. Resultatet i denna studie visar att metoden kan tillämpas på olika kreativa sätt inom förskolan. Saperemetoden har en gynnsam effekt på barnen men även på föräldrarna. Barnen har dessutom haft en påverkan på familjens grönsakskonsumtion på hemmaarenan. Resultatet visar även att användandet av Saperemetoden inom förskolan går att väva in i läroplanen. Saperemetoden kan förena kök och pedagoger, genom att ett samarbete skapas. Råd till framtids utövare inom förskolan är att börja i en liten skala och våga experimentera. Diskussionen i denna studie öppnar upp för många intressanta aspekter inom ämnet barn och måltid.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-19sv
dc.subjectSaperemetodensv
dc.subjectneofobisv
dc.subjectmåltidspedagogiksv
dc.subjectsinnensv
dc.subjectförskolasv
dc.titleLek och lär med Saperesv
dc.title.alternativeEn intervjustudie om erfarenhet av Saperemetoden i förskolansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record