Hantering av födoämnesallergier i förskolan
En kvalitativ studie med hjälp av flermetodsforskning
Abstract
Flera studier har visat att förekomsten av födoämnesallergier har ökat drastiskt sedan mitten
av 1900-talet och fortsätter att öka än idag. Genetik, miljö och livsstilsförändringar är
bidragande faktorer till ökningen. Födoämnesallergier kan växa bort men det finns inga
definitiva behandlingar utan enda sättet att undvika att få en allergisk reaktion är att utesluta
allergen helt. Syftet med studien är att belysa hur födoämnesallergier hanteras i förskolan.
I denna kvalitativa studie har intervjuer, observation och dokumentanalys genomförts med
barnomsorgspersonal och kökspersonal. Databearbetning har skett via transkribering,
kvalitativ innehållsanalys, sammanfattning av observationsmaterial och dokumentanalys.
I resultatet framgick det att metoder och rutiner ofta finns etablerade och förankrade i
förskolorna kring allergihantering. Åtgärder som införande av allergirum samt att inte servera
allergener på hela förskolan har vidtagits. Trots befintliga riktlinjer och rutiner brister
hanteringen emellanåt. Kommunikationsnätverket har utforskats övergripande.
De olika yrkesrollerna har ett fungerande samarbete och ser betydelsen av att ha goda
relationer med vårdnadshavare. Det framkommer även att kunskapsbrister finns inom
området hos personalen men att utbildning är önskvärt. Slutsatsen som drogs i studien är att
tydliga och fungerande hanteringsmetoder uppväger kunskapsbristerna.
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp
Program: Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap
Nivå: Grundnivå
Handledare: Anna Post
Examinator: Hillevi Prell
Antal sidor: 54 (inklusive bilagor)
Termin/år: Vt 2018
View/ Open
Date
2018-08-16Author
Glännman, Sandra
Selim, Hanan
Shamoun, Sandra
Keywords
allergier
förskolebarn
säkerhet
fallstudie
barnomsorgen
Series/Report no.
VT18-26
Language
swe