Nedskrivning av goodwill – dåliga nyheter för aktieägare? –En kvantitativ eventstudie om marknadsreaktionen vid nedskrivning av goodwill bland svenska företag
Abstract
Bakgrund och problem: 2005 infördes ett nytt redovisningssystem för alla publicerade
koncerner i Europa, nämligen IASBs principbaserade normer IFRS. I samband med detta
förändrades bland annat sättet på vilket de berörda företagen hanterar sin goodwill. Efter
införandet av IFRS förväntas företagen nedskrivningspröva sin goodwillpost en gång om året,
detta till skillnad från den årliga avskrivning som tidigare rådde. Införandet har lett till
omfattande forskningsinsatser om dess effekter och alla studier är inte överens om dessa.
Syfte: Att granska det potentiellt negativa sambandet mellan nedskrivning av goodwill och
förändring i aktiepriset i svenska noterade koncerner samt att komma till en slutsats om vilka
faktorer som kan påverka magnituden av marknadsreaktionen som uppstår till följd av en
sådan nedskrivning.
Avgränsningar: Studien har fokuserat på nedskrivningar som skett mellan 2006 och 2016.
Dessutom har endast svenska företag analyserats och endast de nedskrivningar som ett datum
för tillkännagivande kunnat fastställas för använts.
Metod: En kvantitativ metod. Data om nedskrivningssummor och datum har samlats in för
att analyseras med hjälp av korrelations- och regressionsanalyser, t-test och deskriptiv
statistik. Denna statistik tolkas sedan för att kunna dra en slutsats om huruvida hypoteserna i
studien kan accepteras eller inte.
Resultat och slutsatser: Resultatet som uppkommit i studien har visat sig inte vara statistiskt
signifikant, vilket innebär att inga av hypoteserna i studien kunnat accepteras. Däremot
antyds det, baserat främst på t-test och regressionskoefficienter, att nedskrivningar av
goodwill verkar vara kopplat till en negativ marknadsreaktion. Vidare antyder resultatet att
nedskrivningar under finanskrisen verkar generera en mer kraftigt negativ marknadsreaktion
än de som inte sker under finanskrisen, att nedskrivningar som tillkännages tillsammans med
annan information genererar en mindre kraftigt negativ reaktion än de som tillkännages
enskilt och slutligen att de nedskrivningar som föregåtts av en förvarning genererar en mer
negativ marknadseffekt än om förvarning inte skett. Dock kan, som nämnt, resultaten inte
anses vara statistiskt signifikanta.
Förslag till fortsatt forskning: Vidare studier inom samma ämne men med fler
observationer, för att öka signifikansnivån. Dessutom föreslås studier som fokuserar på vilka
fler kringliggande faktorer som kan påverka styrkan i marknadsreaktionen. Sådana studier
föreslås genomföras såväl på Europeiska som amerikanska företag för att dessa resultat sedan
ska kunna jämföras.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-08-23Author
Dahalqvist, Johanna
Johansson, Rebecka
Keywords
Nedskrivning, goodwill, marknadsreaktion, IAS 36, tillkännagivande, IFRS 3
Series/Report no.
Externredovisning
17-18-43
Language
swe