dc.contributor.author | Gabinus, Emma | |
dc.contributor.author | Bergström, Matilda | |
dc.date.accessioned | 2018-08-24T12:49:27Z | |
dc.date.available | 2018-08-24T12:49:27Z | |
dc.date.issued | 2018-08-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57419 | |
dc.description.abstract | I denna studie undersöks hur ett fördelningsoptimeringssystem kan appliceras i den kommunala
hemtjänsten i syfte att vara ett steg för att nå Sveriges miljömål. Miljömålet innebär att Sverige
ska nå en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Ruttplanering inom hemtjänsten är ett
komplext arbete eftersom man måste ta hänsyn till många restriktioner kopplade till brukare
och personal. Att samtidig ta hänsyn till dessa restriktioner och uppnå en miljöeffektivisering
anses vara en stor utmaning vilket gör området intressant för forskning. I denna studie
genomförs därför en fallstudie på hemtjänsten i Sotenäs kommun. Där studeras hur
användandet av ett ruttoptimeringssystem påverkar transporterna. De områden som undersöks
är dagens planeringsrutiner, genomförandet av rutter och den aktuella bränsleanvändningen.
I studien presenteras klassiska teorier och lösningsmetoder för ruttoptimeringsproblemet, samt
teori om ruttoptimering applicerad inom hemtjänsten. Fallstudien genomförs genom två
huvudsakliga metoder: en deskriptiv undersökning och en simuleringsmodell. I den deskriptiva
delen undersöks hur hemtjänstens ruttplanering ser ut och fungerar idag. Sedan används ett
fördelningsoptimeringssystem för att skapa simuleringsmodellen. Först genomförs en
återrapporterad simulering med dagens planeringsrutiner, detta för att få en förståelse om
nuvarande miljöpåverkning. Därefter genomförs en optimerad simulering med samma data, då
införs tidsfönster så att besöken får lov att byta sekvensering och personal. Avslutningsvis
jämförs de två simuleringarna och tillsammans med den deskriptiva undersökningen ligger de
till grund för att ge svar på hur ett fördelningsoptimeringssystem kan användas för att
miljöeffektivisera transporterna inom hemtjänsten i Sverige.
Slutsatser som dragits av studien och simuleringarna är att ett fördelningsoptimeringssystem
kan miljöeffektivisera hemtjänstens transporter i viss mån. Emellertid måste hemtjänsten
anpassa sig till många restriktioner och till följd av detta blir miljöeffektiviseringen lägre
prioriterad. Eftersom hemtjänstens restriktioner är kopplade till vård och omsorg behöver dessa
i flertalet fall komma före. Planeringen av transporter i hemtjänsten i Sotenäs kommun anses
vara av det traditionella sättet och mindre effektivt än användandet av ett optimeringsprogram
eftersom all planering sker manuellt. Avslutningsvis anses ett fördelningsoptimeringsprogram
kunna gynna kommunernas hållbarhetsarbete till att nå riksdagsmålet år 2030. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 17/18:19 | sv |
dc.subject | Vehicle Routing Problem (VRP), VRP in home care services, Computer-based tools, VRSP-Software, Operational Research, Route Planning, Ruttplaneringsproblemet | sv |
dc.title | RUTTOPTIMERING INOM HEMTJÄNSTEN - KAN ETT FÖRDELNINGSOPTIMERINGSSYSTEM FÖRBÄTTRA HEMTJÄNSTENS TRANSPORTER UR ETT MILJÖPERSPEKTIV? | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |