Visa enkel post

dc.contributor.authorIvar, Emma
dc.date.accessioned2018-08-25T16:31:41Z
dc.date.available2018-08-25T16:31:41Z
dc.date.issued2018-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57442
dc.description.abstractSyfte: Studien syftar till att undersöka de institutionella, organisatoriska, relationella och indivi-duella förutsättningar som har betydelse för hur kommunala förskolechefer utövar sitt pe-dagogiska ledarskap. Teori: Det teoretiska ramverk som främst används är praktikarkitektur. Grundläggande teoretiska antaganden tas från socialkonstruktivismen och etnometodologin. Ledarskap ses som en social process och ledarskapshandlingars effekter som avhängiga människors mottaglighet för dessa. Metod: Studien använder sig av en kvalitativ ansats där intervjuer ligger som grund. För att dub-belkolla och stärka vissa av intervjuresultaten används också enkäter samt innehållsanalys. Resultat: Det pedagogiska ledarskapet inom förskolan påverkas av såväl diskursen om ledarskap som förskolans historik och de organisatoriska förutsättningar som finns för förskole-che-ferna. Den statliga styrningen skapar ett handlingsutrymme för förskolecheferna vilket dock riskerar att begränsas av de kommunala arbetsuppgifternas deadlines och uppfölj-ningar. Förskolans kultur av att vara en platt organisation där förskolechefens funktion va-rit mer administrativ kan hindra det mer verksamhetsnära, direkta ledarskap som den nya statliga styrningen skapar utrymme för.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesVT18 IPS PDAU62:7sv
dc.subjectPedagogiskt ledarskapsv
dc.subjectledarskapsv
dc.subjectförutsättningarsv
dc.subjectpraktikarkitektursv
dc.subjectdirekt och indirekt ledarskapsv
dc.title”MAN HINNER INTE ALLT... SÅ NÅGONTING MÅSTE MAN TA BORT” Om förskolechefers prioriteringar av, och förutsätt-ningar för att bedriva ett pedagogiskt ledarskapsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post