dc.description.abstract | GÖTEBORGS UNIVERSITET
Institutionen för pedagogik och didaktik
ABSTRACT
Titel: Hur viktigt är fysisk aktivitet?- skolans roll
Författare: Johanna Gustavsson & Maria Winqvist
Handledare: Mikael Nilsson
Examinator: Owe Stråhlman
Typ av arbete: Uppsats med didaktisk inriktning
Program och kurs: Lärarprogrammet, Lau 350- Examensarbete 10p.
Antal sidor: 28
Datum: 30 maj, 2006
Inledning:
Detta arbete behandlar fysisk aktivitet i skolan (med barn i åldern 6-12 år). Vi tycker att det är intressant på grund av de nya tilläggen om fysisk aktivitet i läroplanen. Arbetet integrerar aktuell medicinsk forskning om hälsoeffekter av fysisk aktivitet med idrottsvetenskaplig forskning vilken behandlar kopplingen mellan fysisk aktivitet och psykologisk, fysisk och motorisk utveckling och lärande.
Syfte:
Syftet med vår studie är att få fördjupade kunskaper genom att undersöka vad fysisk aktivitet för barn är ur ett hälsofrämjande perspektiv, samt varför och hur vi kan arbeta med det i skolan.
Metod:
Vi gör litteraturstudier med kvalitativa undersökningar av idrottsvetenskaplig litteratur, aktuell medicinsk forskning samt hemsidor från viktiga intresseorganisationer i skolutvecklingsarbetet med fysisk aktivitet i skolan.
Resultat:
Under studien har vi kommit fram till att begreppet fysisk aktivitet kan tolkas på olika sätt och att dess hälsoeffekt är beroende av dess intensitet, tid och frekvens. Genom vår litteraturstudie har motivet till fysisk aktivitet i skolan stärkts, då det är viktigt för både hälsan och lärandet. Begreppet fysisk aktivitet undersöks, samt varför och hur pedagoger bör och kan arbeta med fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.
Diskussion:
Arbetet med fysisk aktivitet bör vara en balansgång mellan skolans förutsättningar och barnens behov. Pedagoger behöver vara uppmärksamma på de inaktiva barnen, vara medvetna om deras behov, uppmuntra dem till delaktighet i aktiviteterna och därigenom bidra till att öka deras rörelseglädje. | eng |