Show simple item record

dc.contributor.authorGustavsson, Johanna
dc.contributor.authorWinqvist, Maria
dc.date.accessioned2006-06-29T07:22:05Z
dc.date.available2006-06-29T07:22:05Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/574
dc.description.abstractGÖTEBORGS UNIVERSITET Institutionen för pedagogik och didaktik ABSTRACT Titel: Hur viktigt är fysisk aktivitet?- skolans roll Författare: Johanna Gustavsson & Maria Winqvist Handledare: Mikael Nilsson Examinator: Owe Stråhlman Typ av arbete: Uppsats med didaktisk inriktning Program och kurs: Lärarprogrammet, Lau 350- Examensarbete 10p. Antal sidor: 28 Datum: 30 maj, 2006 Inledning: Detta arbete behandlar fysisk aktivitet i skolan (med barn i åldern 6-12 år). Vi tycker att det är intressant på grund av de nya tilläggen om fysisk aktivitet i läroplanen. Arbetet integrerar aktuell medicinsk forskning om hälsoeffekter av fysisk aktivitet med idrottsvetenskaplig forskning vilken behandlar kopplingen mellan fysisk aktivitet och psykologisk, fysisk och motorisk utveckling och lärande. Syfte: Syftet med vår studie är att få fördjupade kunskaper genom att undersöka vad fysisk aktivitet för barn är ur ett hälsofrämjande perspektiv, samt varför och hur vi kan arbeta med det i skolan. Metod: Vi gör litteraturstudier med kvalitativa undersökningar av idrottsvetenskaplig litteratur, aktuell medicinsk forskning samt hemsidor från viktiga intresseorganisationer i skolutvecklingsarbetet med fysisk aktivitet i skolan. Resultat: Under studien har vi kommit fram till att begreppet fysisk aktivitet kan tolkas på olika sätt och att dess hälsoeffekt är beroende av dess intensitet, tid och frekvens. Genom vår litteraturstudie har motivet till fysisk aktivitet i skolan stärkts, då det är viktigt för både hälsan och lärandet. Begreppet fysisk aktivitet undersöks, samt varför och hur pedagoger bör och kan arbeta med fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. Diskussion: Arbetet med fysisk aktivitet bör vara en balansgång mellan skolans förutsättningar och barnens behov. Pedagoger behöver vara uppmärksamma på de inaktiva barnen, vara medvetna om deras behov, uppmuntra dem till delaktighet i aktiviteterna och därigenom bidra till att öka deras rörelseglädje.eng
dc.format.extent498512 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-26eng
dc.titleHur viktigt är fysisk aktivitet?- skolans rolleng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record