dc.contributor.author | Sacic, Jasminka | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T06:23:44Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T06:23:44Z | |
dc.date.issued | 2018-09-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57537 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att undersöka hur elever utvecklar baskunskaper i matematik beroende av vilken typ av undervisning de har. Eleverna i mattespetsgrupper har haft undervisning genom problemlösning och eleverna i vanliga klasser har haft en vanlig matematikundervisning.
Denna studie bygger på didaktisk ämnesteori och didaktisk ämnesanalys. Didaktisk ämnesteori används som analyserande verktyg för att analysera lektioner, utveckla matematikinnehåll och didaktiska ämneskunskaper. Den didaktiska ämnesanalysen analyserar matematiken utifrån didaktiken dvs ur lärande och undervisningsperspektiv. Teorin bakom problemlösningsuppgifter förklaras genom Taflins (2007) avhandling.
För att kunna uppfylla studiens syfte och besvara på frågeställningar görs en jämförelsestudie. Studieresultaten jämförs mellan samtliga undersöknings grupper och även med studieresultaten från Löwings (2016) forskning. Kartläggningen av elevernas resultat i baskunskaper i matematik utförs med hjälp av Diamantdiagnoser i början av läsåret och i början av vårterminen där eleverna har antingen haft undervisningen i vanliga klasser eller i klasser med undervisning genom problemlösning.
Didaktiska ämnesteori och didaktisk ämnesanalys används som verktyg för att analysera studiens resultat. Vid jämförelsen av resultaten i början och i slutet av undersökningen mellan en mattespetsgrupp åk 6 och vanliga klasser åk 6 samt en mattespetsgrupp åk 9 och vanliga klasser åk 9 visade sig alla undersökningsgrupper förbättrades vid besvarande av en del uppgifter som de hade tetats dock mattespetsgruppen åk 9 hade mest förbättrat sina resultat.
Undervisning genom problemlösning hjälper eleverna att utveckla bättre grundläggande kunskaper i matematik. Det visar sig att eleverna från mattespetsgruppen har även bättre resultat i grundläggande kunskaper i matematikjämfört med forskningsresultatet på nationell nivå.
En förändring i undervisningen är en långsam process. Lärarnas ämneskunskaper i kombination med kunskaper om hur innehållet skall undervisas är faktorer som påverkar elevernas resultat mest. Undervisning genom problemlösning utvecklar elevernas baskunskaper i matematik. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT18-2930-PDA461-001 | sv |
dc.subject | Baskunskaper i matematik, ämnesdidaktisk analys, Diamantdiagnoser, elever med särskilda matematiska förmågor, problemlösning, matematiktävlingar | sv |
dc.title | Elevers baskunskaper i matematik. En jämförelse efter problembaserad undervisning | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |