ATT SKAPA SKULD OCH MEDLIDANDE FÖR ATT ÖKA DONATIONER - En kvalitativ textanalys av två välgörenhetsorganisationers arbete med storytelling i sina kampanjfilmer
Abstract
Syfte: Syftet är att ge en fördjupad förståelse för hur storytelling används som
kommunikativt grepp bland välgörenhetsorganisationer.
Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av narrativ teori, tillsammans med
teori om retorik och semiotik.
Metod: Kvalitativ textanalys.
Material: UNICEF Sveriges kampanjfilm Katastrofer är olika stora i olika länder och
Cancerfondens kampanjfilm Minns det som igår.
Resultat: Katastrofer är olika stora i olika länder berättar en historia med hjälp av
satir för att framkalla en känsla av skam. Minns det som igår berättar en
historia som ska skapa igenkänning och leda till medlidande. Båda
kampanjfilmerna går i linje med vad teori och tidigare forskning har sagt
om storytelling och framkallar känslor för att öka donationer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-09-12Author
Andersson, Linnéa
Persson, Ebba
Keywords
Storytelling, reklam, välgörenhetsorganisationer, marknadisering
Series/Report no.
MKVC1046
Language
swe