dc.contributor.author | Järbur, Josefine | |
dc.contributor.author | Krantz, Elias | |
dc.contributor.author | Lange, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2018-09-12T07:46:27Z | |
dc.date.available | 2018-09-12T07:46:27Z | |
dc.date.issued | 2018-09-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/57612 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att genom undersökningar med befintlig personal anställd
på SDF Angered få en tydlig bild av SDF Angered som arbetsgivare. Syftet är
baserat på en uppdragsbeskrivning från SDF Angered som är uppdragsgivare
för uppsatsen och tar i ansats att utifrån ett medarbetarperspektiv söka svar på:
varför individer söker sig till SDF Angered som arbetsgivare och varför dessa
stannar kvar.
Teori: Employer branding, Employer value proposition, Image, Identitet och Profil,
Organisationskultur, Strategisk kommunikation, Rekryteringskommunikation.
Metod: Metoden utgörs av en kvalitativ innehållsanalys som baseras på
samtalsintervjuver utförda på medarbetare inom SDF Angered.
Material: Studien baseras på 5 transkriberade och kategoriserade samtalsintervjuer som
legat till grund för en innehållsanalys
!I
Resultat: Studien tar i ansats att redovisa för bilden av SDF Angered som arbetsgivare,
utifrån ett medarbetarperspektiv. Resultatet visar på (1) att den externa bilden
av arbetsgivaren primärt formas genom vänner och media, samt att den
uppfattade bilden kopplas samman med Angered som geografiskt område, eller
utifrån arbetet inom yrkesrollen. Resultatet visar även att (2) SDF Angered bör
kommunicera värden som ökar deras attraktionskraft. Positiva aspekter rörande
Angered beskrivs som att det är ett mångkulturellt område och att det finns
möjlighet till ett introduktionsprogram. Resultatet visar även på (3) att SDF
Angereds personal hittar dem då de aktivt söker jobb, via annonser. Resultatet
visar på att det inte var främst på grund av SDF Angereds image som
respondenterna sökte jobb där, utan att de var aktivt jobbsökande och SDF
Angered var en i mängden. Studien konstaterar även att (4) i de fall där SDF
Angered som arbetsplats lyfts med främst fördelar och positiva bilder av SDF
Angered, är genom kontakt med individer som redan är anställda inom
organisationen. Studien visar även på (5) en problematik rörande att de
anställda ej identifierar sig med SDF Angered i stort. Studien konstaterar även
(6) att det finns en problematik rörande kommunikationen inom
organisationen, där det nämns en avsaknad kring möjlighet att föra dialog med
andra avdelningar inom organisationen samt att den information som förmedlas
från SDF Angered oftast är av informativ karaktär och syftar ofta till att
förmedla information rörande negativa förändringar. Sammantaget gav
resultatet oss en tydlig bild av SDF Angered som arbetsgivare och lyfter
aspekter som kan vara viktiga att arbeta med och lyfta i sitt fortsatta Employer
branding arbete. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | MKVC1048 | sv |
dc.subject | Employer branding, Organisationskultur, Varumärkesbyggande, Strategisk kommunikation. Employer value proposition, IPIanalys | sv |
dc.title | ”DET ÄR INTE ALLS SÅ DÅLIGT ATT JOBBA HÄR SOM ALLA SÄGER” - En studie av SDF Angereds arbetsgivarvarumärke utifrån ett medarbetarperspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |