Show simple item record

dc.contributor.authorBergvall, Molly
dc.contributor.authorHjärn, Linnea
dc.contributor.authorPernefors, Olivia
dc.date.accessioned2018-09-12T07:58:21Z
dc.date.available2018-09-12T07:58:21Z
dc.date.issued2018-09-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57613
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur unga uppfattar influencers på Youtube. Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om opinionsbildning, parasociala interaktioner/relationer, socialisation, identitet och identifikation samt tredjepersonseffekten. Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer. Material: Sex parintervjuer med personer som går andra eller tredje året på gymnasiet. Resultat: Studiens resultat visar att unga upplever att det finns olika typer av youtubers: den vettiga, den manipulerande och den ytliga youtubern. De unga upplever att den youtuber som påverkar dem mest är den vettiga youtubern, en youtuber som upplevs vara en förebild. Resultatet visar också en tydlig tredjepersonseffekt och en omvänd tredjepersonseffekt, där de unga upplever att andra påverkas av den manipulativa youtubern, medan de själva påverkas positivt. Studiens visar att unga främst tittar på youtubers med liknande grundvärderingar som de själva har, en utgångspunkt som analysen visar påverkar hur “högt” en youtuber kan komma i relationstrappan. Relationstrappan är en modell som indikerar på möjligheten till inflytande på värderingar och attityder. Studiens slutresultat landar i att de unga tillåter en youtuber med liknande värderingar att klättra högt i relationstrappan, något som visar att de ungas primära socialisation har “godkänt” förebildens värderingar. När youtubern upplevs vara en förebild anses dennes värderingar vara åtråvärda att ha i den egna identiteten.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMKVC1049sv
dc.subjectYoutube, youtubers, influencers, unga, påverkan, identitet, attityder, värderingar.sv
dc.titleVETTIGA, MANIPULERANDE OCH YTLIGA YOUTUBERS - En kvalitativ studie om hur unga upplever att deras attityder och värderingar påverkas av influencers på Youtubesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record