Show simple item record

dc.contributor.authorŠošić, Jure
dc.date.accessioned2018-09-21T08:42:15Z
dc.date.available2018-09-21T08:42:15Z
dc.date.issued2018-09-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57735
dc.description.abstractVi lever i dag i ett samhälle där många religioner möts. Inte minst i skolan är det viktigt att tänka på hur lärarna utformar och tillämpar sin undervisning utifrån elevers religiositet. Tidigare forskning tyder på att islam kan vara den religion som tycks skapa mest utmaningar för idrottslärarens undervisning. Forskning visar även att föräldrar kan ha åsikter om idrottsundervisningen och därmed också påverka idrottsläraren undervisningsutformning. Syftet med studien är att undersöka om idrottslärare på gymnasiet i Göteborg upplever att elevers religiösa övertygelse kan påverka idrottsundervisningen. För att kunna besvara studiens syfte har följande två frågeställningar varit i fokus: - Upplever idrottslärarna i gymnasieskolan att elevers (och föräldrars) religiositet påverkar idrottsundervisningen? - Vilka utmaningar ställs idrottsläraren inför på grund av elevers religiositet? Arbetet är en kvantitativ studie och 47 idrottslärare har medverkat i undersökningen. Trots att många gymnasier ligger i Göteborgs centrum visar resultatet på att elevers religiositet påverkar idrottsundervisningen i låg grad men även att idrottslärarna tycks kunna bemästra sådana utmaningar. I studien framkommer det också att lärarna som arbetar i övriga stadsdelar anser att elevers övertygelse påverkar idrottsundervisningen. Resultaten visar även att en klar majoritet av både manliga och kvinnliga idrottslärare anser att föräldrarna inte haft synpunkter på deras undervisning. Simning är det moment som utgör flest utmaningar för idrottslärarna. Kommunikationen är den lösningsidén som tycks kunna bemästra problem som idrottslärarna ställs inför när elevers religiositet tycks skapa utmaningar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2940-07-LGID2Asv
dc.subjectReligion, Idrott och hälsa, lärare, gymnasieskolan, mångkultursv
dc.titleGår religion ihop med ämnet Idrott och hälsa? En kvalitativ studie om religionens påverkan i Göteborgs gymnasieskolors idrottsundervisningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH3
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / The Board of Teacher Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Lärarutbildningsnämndenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record