Implementering av teknik i den offentliga sektorn - Vilken betydelse har cheferna och medarbetarna i implementeringsprocessen?
Abstract
Syftet med uppsatsen har varit att studera närmare på hur processen ser ut när den offentliga sektorn implementera ny teknik. I Göteborgs Stad görs en satsning av införandet av ny teknik i vård och omsorg som vi valt att studera närmare på. Vi valde detta då Göteborgs Stad har en styrgrupp som heter process och digitaliseringsforum som arbetar med implementeringen av ny teknik. Syftet har även varit att studera vilken betydelse chefer och medarbetare har under denna process. Uppsatsen utgår från en kvalitativ ansats där vi haft 11 semistrukturerade intervjuer som gett oss en bredare inblick på hur processen ser ut. Vår teoretiska utgångspunkt har varit implementering av en förändring, vilken betydelse som medarbetare har under processen och vilka misslyckanden som organisationen kan göra. Vi har även redovisat teorier som beskriver hur en organisation skall förhålla sig till implementering av ny teknik. Den slutsatsen vi har kunnat dra genom att vi har analyserat de teorier vi funnit med den empiriska data som vi samlat in har varit att Göteborgs Stad har en bra plan gällande hur de ska implementera ny teknik, de har också en klar vision och klara mål. Däremot så måste kommunikationen mellan chefer och medarbetare förbättras då den har en stor betydelse i implementeringsprocessen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-10-24Author
Aurén, Marielle
Pettersson, Josefine
Series/Report no.
Management & Organisation
18:22
Language
swe