Angereds närsjukhus kommunikation av folkhälsa – en fallstudie av "Rökfria lekplatser" och "Angereds hjältar"
Abstract
Syfte: Denna undersökning har haft som syfte att undersöka och förklara Angereds närsjukhus förhållningssätt till och arbete med folkhälsa genom kommunikation.
Teori: Det teoretiska ramverket innefattar definitioner av organisation, kommunikation
och organisationskommunikation. Även Karl E. Weicks teori om meningsskapande och multimodal teori fungerar som utgångspunkt för diskussionen i analysen.
Metod: Multimodal metod och intervjumetod utgör den metodologiska grunden. Den multimodala metoden är gynnsam för att undersöka ANS två kampanjer, ”Rökfria lekplatser” och ”Angereds hjältar”. Intervjumetoden är gynnsam för att
ta reda på hur de anställda vid enheten för kommunikation och folkhälsa vid ANS upplever att kampanjerna påverkar deras målgrupp.
Resultat: Undersökningen visar att folkhälsa kommuniceras med hjälp av olika förhållningssätt och metoder, bland annat helhetsmetodiken. Utvecklingen genom användandet av helhetsmetodiken har visat sig ha goda effekter på
kommunikationen i sig vilket den multimodala analysen av "Angereds hjältar"-kampanjen visar. Det är främst i utvecklingen av kommunikationssättet mellan de två kampanjerna vi ser hur deltagarna indirekt förhandlar med varandra om kommunikationen av folkhälsa och skapar mening av sin plats i organisationen.
Degree
Student essay
Date
2018-10-29Author
von Sydow, Katarina Tullia
Keywords
folkhälsa
kommunikation
organisation
meningsskapande
multimodal metod
Language
swe