• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur når vi ut? Om att mäta engagemang på sociala medier

Abstract
Syfte: Syftet för denna undersökning är att analysera hur den offentliga organisationen Göteborgsregionens kommunalförbund, GR, når ut på tre olika sociala medier-plattformar: Facebook, Instagram och Twitter. Detta kommer jag att göra genom att mäta och jämföra olika aspekter av engagemang. Med engagemang menar jag användares mätbara interaktioner med innehållet på sociala medier i form av gilla-markeringar, delningar och kommentarer. Teori: Ett flertal teorier som från olika vinklar tar sig an att mäta och tolka engagemang på sociala medier inom offentlig sektor. Metod: Kvantitativ metod. Data hämtades med hjälp av programmen Netvizz, Instagramscraper och Twitterscraper. Med stöd i tidigare forskning skapades ett analysverktyg för att mäta olika nivåer av engagemang och för att mäta engagemangskvalitet, hängivenhet och engagemangsskapande. Resultat: Undersökningen fann att reaktioner var den vanligaste typen av engagemang på alla plattformar. Länkar var den vanligaste typen av inlägg på Facebook. Inlägg med video lyckades bäst att skapa engagemang. Facebooks inlägg var de som var mest engagemangsskapande men Instagram fick högst värde på både engagemangskvalitet och hängivenhetskvot.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/58024
Collections
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
View/Open
Magisteruppsats kommunikatörsprogrammet (1.245Mb)
Date
2018-10-29
Author
Velasquez Ulloa, Gabriela
Keywords
sociala medier
offentlig sektor
engagemang
kvantitativ metod
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV