dc.contributor.author | Lydahl, Ellen | sv |
dc.date.accessioned | 2018-10-29T21:07:37Z | |
dc.date.available | 2018-10-29T21:07:37Z | |
dc.date.issued | 2018 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58046 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda på tre pjäser hämtade från dramaantologin Länk 2018. Den tidigare forskningen har fokuserat såväl barn- och ungdomsteaterns historia som dramaundervisning i klassrummet. Två fält som oftast är separerade från varandra. Studien visar att arbetet med dramatext i skolan kan ta hjälp av de dramapedagogiska idéerna och att forskningsfälten därför kompletterar varandra. Dramatik som genre är underrepresenterad i såväl forskning kring ungdomslitteratur som svenskundervisning, vilket gör att föreliggande studie bidrar till att fylla flera forskningsluckor.
Studien tar utgångspunkt i läsarorienterade teorier som hävdar att det är tillsammans med läsaren som texten skapas. För att undersöka texternas potential i svenskundervisningen har begreppet didaktisk läsart använts. I denna teoretiska konstruktion utgår läraren från tidigare erfarenheter om gruppen, styrdokument, forskningsläget och sin egen tolkning i förberedelserna inför att arbeta med en text i en klass. I grund för studiens didaktiska läsart ligger noggrant genomförda dramaanalyser vilket kompletterats med ett intersektionellt synsätt för att ta reda på vem som får ta plats i dramatexterna samt på vilket sätt. Resultatet redovisas tematiskt och visar att dramatexterna är relativt klassiskt uppbyggda och att mycket av den tematik som återfinns i pjäserna också återfinns i tidigare barn och ungdomsteater samt i ungdomsromaner. De allra flesta motiv går att koppla till identitet. En viktig slutsats är att Länk 2018 erbjuder dramatexter med didaktisk potential i undervisningen. Texternas tematik går exempelvis väl ihop med skolans värdegrund och svenskämnets syftesformulering kring att elever med hjälp av skönlitteratur ska ges möjligheter till nya perspektiv, självinsikt och förståelse för andra män | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | "Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018 | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |