dc.contributor.author | Karlsson, Ida | sv |
dc.date.accessioned | 2018-10-29T21:07:37Z | |
dc.date.available | 2018-10-29T21:07:37Z | |
dc.date.issued | 2018 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58049 | |
dc.description.abstract | I en globaliserad värld blir skolors klassrum allt mer heterogena, vilket även gäller
svenskämnet. I ämnesplanen för svenska på gymnasiet beskrivs hur läsning kan leda till
förståelse av sig själv och andra samt öppna upp för nya perspektiv och tankesätt (Skolverket,
2011/2017). Således torde det i litteraturundervisningen finnas förutsättningar för elever med
olika bakgrunder att mötas. Undersökningens syfte är att bidra med ökad kunskap om
svensklärares resonemang kring legitimeringar av litteraturläsning och litteraturval med fokus
på lärares arbete i heterogena klassrum där det finns flerspråkiga elever.
Uppsatsens metod är en intervjustudie med sju lärare. Resultatet visar att elevernas läsvanor
snarare än flerspråkighet påverkar lärarnas legitimeringar av läsning och litteraturval.
Igenkänning är en viktig legitimering av urval eftersom det anses motiverande och
intresseväckande. Enligt lärarna har läsningen en bildande funktion. Det kan antingen
innebära litterär kunskap, kunskap om kulturarv eller att utveckla självreflexivitet. Ett
övergripande kompensatoriskt perspektiv urskiljs vilket leder till ett ifrågasättande av
Malmgrens (1996) ämneskonceptioner. Ett förslag på en kompletterande konception lyfts
fram. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | En kompensatorisk litteraturundervisning? En intervjustudie om svensklärares legitimeringar av läsning och litteraturval för heterogena klassrum | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |