Visa enkel post

dc.contributor.authorKarlsson, Johannasv
dc.contributor.authorMuller, Catharinasv
dc.date.accessioned2018-10-29T21:07:40Z
dc.date.available2018-10-29T21:07:40Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58066
dc.description.abstractAbstract För att tidigt uppmärksamma elevers läsförståelse införde regeringen ett nytt kunskapskrav i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1 från och med den 1 juli 2016. I samband med detta presenterades också Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling för årskurs 1 till 3. Syftet med föreliggande studie är att, genom intervjuer med sex verksamma speciallärare och specialpedagoger, undersöka hur de upplever sin roll i arbetet med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling samt hur de upplever att specialpedagogiska insatser kopplas till genomförande och uppföljning. Följande frågeställningar fokuserades i studien; på vilket sätt ansåg specialpedagoger/speciallärare sig vara delaktiga i arbetet med bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling? Vilka specialpedagogiska insatser på skol-, grupp- och individnivå ansågs resultatet av bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling leda till? Studien genomfördes inom den specialpedagogiska disciplinen med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling. Olika specialpedagogiska perspektiv har används för att tydliggöra den problematik som blir synlig i samband med kartläggningar och bedömningar. En kvalitativ metod valdes för att få tillgång till respondenternas erfarenheter och tankar kring arbetet med bedömningsstödet. Sex speciallärare/specialpedagoger intervjuades med hjälp av semistrukturerade intervjuer där en intervjuguide med frågor var förberedd. Analysarbetet skedde i flera steg utifrån olika teman. Analysen av respondenternas svar visade att specialpedagogiska insatser framför ansågs vara kopplade till analysarbetet, efter det att bedömningsstödet genomförts. Intervjusvaren visade att störst fokus lades på elevers läsutveckling och då framför allt på elever som inte nådde godkänd nivå samt att resultaten från bedömningsstödet främst leder till insatser på grupp- och individnivå. På gruppnivå menade respondenterna att specialpedagogisk kompetens fräsv
dc.language.isosvsv
dc.titleSpecialpedagogiska insatser utifrån Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling. En intervjustudie med sex speciallärare och special pedagogersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post