Show simple item record

dc.contributor.authorErkenstam, Marie-Louisesv
dc.contributor.authorKoskelainen, Lenasv
dc.date.accessioned2018-10-29T21:07:40Z
dc.date.available2018-10-29T21:07:40Z
dc.date.issued2018sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58067
dc.description.abstractUppsatsen har som syfte att tydliggöra hur lärare och elever använder skönlitteraturen samt hur läsning av skönlitteraturen uppfattas av de samma. Frågeställningar som behandlas i uppsatsen är: Hur används skönlitteraturen i de studerade klassrummen? Var hämtar elever och lärare inspiration till val av skönlitteratur? Hur uppfattar elev och lärare undervisningen och elevens egen tysta läsning? Datainsamling har skett genom observationer och intervjuer med två lärare samt sex elever i årskurs tre och fyra. Under studiens gång har vi erfarit hur viktig lärarens roll som litteraturförmedlare är och hur hens eget intresse för litteratur präglar sättet och tiden som läggs på skönlitteraturen i undervisningen. Det har även blivit tydligt att en stor del av elevernas relation till böcker beror på kompisars intresse och föräldrars inställning. Samverkan mellan lärare och bibliotekarie anser vi vara något som skulle kunna utvidgas och att ett skolbibliotek borde finnas på varje skola. Detta är än så länge en ouppfylld förhoppning och förutsättningarna ser olika ut på våra studerade skolor vilket vi, genom kollegiala samtal, även uppfattar vara tillståndet på skolorna i stort i Sverige.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleSkönlitteratur i skolan – en studie om hur skönlitteratur används i läsundervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record