Kulturarvsmyndigheter, kärnvärdesord och New Public Management - En jämförande studie av kärnvärdesord hos kulturarvsmyndigheter och andra myndigheter inom OECD.
Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur och varför kärnvärdesord
hos olika typer av regulativa myndigheter ofta liknar varandra.
Med Arild Waeraas artikel från 2010 som utgångspunkt, där han undersöker fyra vitt skilda
myndighetstypers kärnvärdesord, har jag genom denna undersökning tillfogat en femte
myndighetstyp, kulturarvsmyndigheter. Genom att efterlikna Waeraas material- och
metodpremisser blir resultaten från denna undersökning jämförbara med Waeraas resultat.
En kritisk diskursanalys av kärnvärdesord från kulturarvsmyndigheter inom OECD
utfördes genom att dela in dem i fyra kategorier. Två av dessa kategorier kan härledas till
New Public Managementvärderingar, och de två andra till värderingar av mer traditionell
förvaltningskaraktär som betonar samhälls- och medborgaransvar. Resultaten jämfördes
med Waeraas resultat och tolkades därefter utifrån neoinstitutionell organisationsteori.
Undersökningens resultat stöder Waeraas forskning, och visar att kulturarvmyndigheters
kärnvärdesord de facto liknar varandra. Undersökningen visar också att kärnvärdesorden
består av övervägande New Public Management-värderingar, på bekostnad av
kärnvärdesord med värderingar av traditionell förvaltningskaraktär. Dessa proportioner är
återkommande hos alla fem undersökta myndighetstyper. Neoinstitutionell
organisationsanalys förklarar detta upprepande av kärnvärdesords sammansättning som ett
trygghetsskapande och legitimerande svar på den egna organisationens, andra
organisationers och hela omgivningens krav och förväntningar. Då New Public
Management-kulturen har dominerat västvärldens syn på samhällsorganisationer de
senaste trettio åren är det rimligt att det är vad som imiteras. Den legitimitet New Public
Management-baserade kärnvärdesord ger står dock i konflikt med de mer traditionella
förvaltningsvärderingar som behövs för att ge regulativa myndigheter den legitimitet de
behöver för att utöva sitt ämbete. Myndigheter behöver kommunicera båda dessa
värderingar på ett mer balanserat vis, för att på så sätt skapa realistiska förväntningar hos
allmänheten. Om detta inte görs, kan man på längre sikt riskera att medborgarna tappar
förtroende för myndigheter.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-10-30Author
Jönler Kanschat, Boel
Keywords
Kärnvärdesord, New Public Management, Kulturarvsmyndigheter, OECD, Neoinstitutionell organisationsteori, innehållsanalys, kritisk diskursanalys, och organisationsidentitet
Language
swe