Sprida kunskap eller rädsla? - En kritisk diskursanalys med fokus på mottagartilltal och avsändarnärvaro i AIDS-delegationens massdistribuerade hushållsbroschyr våren 1987
Abstract
Uppsatsen behandlar en av de största informationskampanjerna som någonsin genomförts i
Sverige. Ankomsten av hiv och aids i Sverige i mitten av 1980-talet skapade ett upptrissat
medieklimat där sjukdomen beskrevs som en farsot som kunde drabba oss alla.
Med hjälp av Lena Lind Palickis teori och metod för diskursanalys och deiktiska rum har en
kritisk diskursanalys utförts på ett text- och bildmaterial bestående av en, under våren 1987,
massdistribuerad informationsbroschyr där avsändaren var AIDS-delegationen. Tre frågor
ställdes till materialet: hur gestaltas och tilltalas mottagaren i broschyren, hur ser
avsändarens närvaro ut och vilken är delegationens bild av den normalföreställda
mottagaren?
Diskursanalys som teori och metod kräver en samhällelig kontext varför en historisk
bakgrund till sjukdomen, en inblick i svenskt medieklimat under 1980-talet, kortare
beskrivningar av AIDS-delegationens bildande och valet av reklambyrå samt riktad kritik
mot kampanjen ansågs relevant att inkludera i bakgrundskapitlet. Hälsokommunikation,
reklamkampanjer, medborgaren som informationsbehandlare och myndigheters
mottagaranpassning tas också kortfattat upp i teoriavsnittet.
Resultaten visar att den normalföreställda mottagaren förutsätts vara frisk och tilltalas du,
medan de tre främsta riskgrupperna omtalas. Avsändarens närvaro i texten varierar – ibland
i form av ett vi och ibland är avsändaren osynlig. Bilderna som ackompanjerar texterna i
broschyren harmonierar inte med dem särskilt väl, utan illustrerar främst myndighetens
normalföreställda mottagare som en frisk, socialt välanpassad individ i ett heteronormativt
samhälle.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-10-30Author
Nilsson, Åsa
Keywords
aids, deixis, diskursanalys, hiv, hälsokommunikation
Language
swe