• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Education, Communication and Learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL (2010-)
  • Licentiatuppsatser / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten
  • Department of Education, Communication and Learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL (2010-)
  • Licentiatuppsatser / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med ljus på boksamtal om skugga

Abstract
Den här är en variationsteoretisk studie som riktar fokus mot boksamtal om skugga i förskola. I förskola brukar inte läromedel och läroböcker användas, däremot förespråkas ofta barnböcker och berättelser för undervisning inom olika områden, bland annat för lärande om naturvetenskap. Studiens syfte är att beskriva hur fem barn tillsammans med en förskollärare samtalar om skugga med utgångspunkt i fyra barnböcker. I analys av boksamtalen besvaras (1.) hur barn erfar skugga i samtal om barnböckers innehåll. Resultatet visar att barnen i studiens boksamtal erfar skugga som påverkbar av någon eller något, som synbar med ljus och projiceringsyta, som hanterbar likt föremål, samt som självagerande med fiktiva förmågor. Analysen besvarade även (2.) vad som blir möjligt för barn att urskilja av skugga som ett ljusfenomen i boksamtalen. I resultatet synliggjordes vilka dimensioner av variation som öppnats, öppnas eller kan öppnas i boksamtalen, vilket förklarar varför synbarhet framträder som en aspekt för barnen att urskilja och varför längd och placering är aspekter av ljusfenomenet skugga som inte blir möjliga att urskilja för barnen. Utifrån studien blir det tydligt att vardagliga samtal om skugga utifrån barnböcker, inte är tillräckligt för att barnen ska erfara något nytt om skugga, vare sig det handlar om skugga som ett naturvetenskapligt, konstnärligt eller fiktivt fenomen. En slutsats som kan dras utifrån studiens resultat är att förståelsen för vad ett boksamtal innebär i förskola behöver omvärderas och kompletteras. Med utgångspunkt i att barnen på egen hand tar initiativ till att konkret undersöka sådant som de inte förstår utifrån barnböckerna i studien, föreslås undersökande boksamtal, det vill säga boksamtal där samtal och undersökningar integreras i målstyrda processer som syftar till utveckling och lärande. I undersökande boksamtal används undervisning för att vidga och fördjupa barns upplevelser och erfarenheter utifrån bilderböcker inom både fiktions- och faktagenren.
URI
http://hdl.handle.net/2077/58136
Collections
  • Licentiatuppsatser / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Licentiate thesis (3.146Mb)
Date
2018
Author
Backman, Anna
Keywords
variationsteori
förskola
naturvetenskap
barnböcker
boksamtal
skugga
fiktion
barn- och ungdomsvetenskap
Publication type
licentiate thesis
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV