Show simple item record

dc.contributor.authorAbrahamsson, Oskar
dc.contributor.authorAndersson, Karl-Magnus
dc.date.accessioned2018-11-27T13:43:22Z
dc.date.available2018-11-27T13:43:22Z
dc.date.issued2018-11-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58219
dc.descriptionGothenburg, Sweden, is a city in which major urban development projects aim to make the city an accessible place for everybody, independent of individual abilities. When people want to participate in activities, but lack normal opportunities to do so, they are exposed to social exclusion. As people age their ability to travel to desirable destinations change. To travel is in many cases a basic necessity for being able to attain the things needed to lead a satisfying life. Elderly are a growing cohort which in the future will constitute a greater proportion of the population. Therefore, this study investigates, through a survey and geographic information systems (GIS), the spatial conditions for transport-related social exclusion of elderly in four districts in Gothenburg. This is done by analyzing elderlies’ accessibility to six important facilities and to public transit stops. By comparison on two scales - within study areas, and between study areas - the results are analyzed and problematized through the theoretical framework that constitutes the concept of ‘transport-related social exclusion’, with emphasis on its spatial dimension: ‘transport disadvantages’. The results exhibit distinct variations within and between study areas regarding elderlies’ accessibility to important facility types and public transit stops. The overall analysis also exhibits spatial differences in transport conditions, where there in the more peripheral and capital-poor districts exists great needs regarding accessibility to facilities and to public transit. In light of previous research on social exclusion, and the social components of the concept, the results of the study are raised for discussion and related to the districts’ socioeconomic circumstances. The study concludes that conditions for transport-related social exclusion vary between the study areas, with distinct differences between the study areas located near the city center and the peripheral ones. However, it is evident that transport-related social exclusion is a complex theme to study, as the phenomenon has numerous causes and effects, and there is still a lack of knowledge regarding its effects in the context of Gothenburg; knowledge that is needed to understand and combat this spatial inequality.sv
dc.description.abstractGöteborg är en stad i förändring där stora stadsutvecklingsprojekt ämnar göra staden till en tillgänglig plats för alla, oberoende av individuella förmågor. När människor vill delta i aktiviteter, men inte har normala möjligheter att göra detta, är de utsatta för social exkludering. Allteftersom människor åldras förändras möjligheterna att förflytta sig till önskvärda destinationer. Att resa är många fall är en grundläggande nödvändighet för att kunna tillgodogöra sig de saker som behövs för att leva ett tillfredsställande liv. Äldre är också en samhällsgrupp som växer allt mer och som framöver kommer utgöra en allt större andel av befolkningen. Denna studie undersöker därför, med enkätundersökning och geografiska informationssystem (GIS), vilka rumsliga förutsättningar för transportrelaterad social exkludering som existerar för äldre i fyra stadsdelar i Göteborg. Detta görs genom att analysera äldres tillgänglighet till sex viktiga verksamheter och till kollektivtrafikshållplatser. Genom jämförelse på två skalor - inom studieområden, och mellan studieområden - analyseras och problematiseras resultaten utifrån det teoretiska ramverk som utgör konceptet ‘transportrelaterad social exkludering’ med betoning på dess rumsliga dimension: ‘ogynnsamma transportomständigheter’. Resultaten visar tydliga variationer inom och mellan studieområden vad gäller tillgänglighet till hållplatser och viktiga verksamhetstyper för äldre. Den sammanvägda analysen påvisar också rumsliga skillnader för transportomständigheter, där det i de mer perifera och kapitalsvaga stadsdelarna existerar stora behov av tillgänglighet till verksamheter och kollektivtrafik. I ljuset av tidigare forskning på social exkludering, och konceptets sociala komponenter, lyfts studiens resultat till diskussion där de sätts i relation till stadsdelarnas socioekonomiska omständigheter. Studien fastslår att förutsättningar för transportrelaterad social exkludering varierar mellan studieområdena, med tydliga skillnader mellan de studieområden belägna nära stadens centrum respektive periferi. Samtidigt framgår att studiet av transportrelaterad social exkludering är komplext, då fenomenet har otaliga orsaker och verkningar, och att det än saknas mycket kunskap om dess verkan i kontexten Göteborg; kunskap som behövs för att kunna förstå och bekämpa denna rumsliga ojämlikhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i Geografi, med inriktning på kulturgeografisv
dc.relation.ispartofseries2018/12sv
dc.subjectTransportrelateradsv
dc.subjectsocialsv
dc.subjectexkluderingsv
dc.subjecttransportsv
dc.subjectdisadvantagesv
dc.subjecttillgänglighetsv
dc.subjectGISsv
dc.subjectäldresv
dc.subjectTransport-relatedsv
dc.subjectsocialsv
dc.subjectexclusionsv
dc.subjecttransportsv
dc.subjectdisadvantagesv
dc.subjectaccessibilitysv
dc.subjectGISsv
dc.subjectelderlysv
dc.titleRumsliga förutsättningar för transportrelaterad social exkludering - Äldres situation i Göteborgsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record