Har du förstått? En systematisk litteraturöversikt om hälsolitteracitet i primärvården
Did you understand? A systematic review about Health Literacy in the Primary Healthcare Setting
Abstract
Bakgrund: Hälsolitteracitet (HL) innebär förmågan att förstå, applicera och aktivt söka efter information som relaterar till individens hälsa/sjukdom. Tidigare forskning har visat att det finns stora skillnader i hälsa som kan kopplas till olika nivåer av HL, samt att kunskapsläget kring HL är lågt framförallt i Europa jämfört med USA/Kanada/Asien. Kommunikationen mellan vårdpersonal och patient blir inte alltid optimal eftersom att patienten ej förstår allt som förmedlas från vårdpersonalen. Det blir därför viktigt att ta reda på hur personalen arbetar med HL inom primärvården.
Syfte: Att sammanställa forskning om metoder som syftar till att bedöma och stärka patienters hälsolitteracitet inom primärvård.
Metod: En systematisk litteraturöversikt valdes att göras för att utforska ämnet. En större mängd artiklar genomsöktes, vilket resulterade i att elva artiklar inkluderades i resultatet.
Resultat: Fem metoder som användes identifierades; ”Teach Back”, ”Bring a Friend”, ”Layman Terms”, ”Ask” och ”Gut Feeling”.
Slutsats: Metoderna som beskrivs kan inte användas för alla patienter. Vilken metod som används behöver bedömas utifrån varje enskild patient. De behöver ibland kombineras eller bytas ut mot en annan metod. För att lättare veta vilken metod som passar bäst skulle ett mätinstrument för att bedöma patienters HL-nivå kunna användas. Vidare forskning från Europa och Norden om metodinstrument samt metoder för praktiskt arbete med HL behövs i syfte att öka patientcentreringen och minska samhällskostnader.
Degree
Student essay
Other description
Introduction: Health Literacy (HL) means the ability to understand, apply and actively seek information related to the individuals’ health/illness. Previous research has shown that there are major differences in health that can be linked to different levels of HL, and that the knowledge situation around HL is low in Europe compared with USA/Canada/Asia. Communication between healthcare professionals and patients is not always optimal because the patient does not understand everything conveyed by healthcare professionals. It is therefore important to find out how staff works with HL in primary care. Aim: To compile research on methods aimed at assessing and strengthening patients' health capacity in primary care
Method: A systematic literature review was chosen to investigate HL. A large number of searches were conducted in scientific databases, resulting in eleven articles being included in the result. Results: Five methods used by health professionals were identified; “Teach Back”, “Bring a Friend”, “Layman Terms”, “Ask”, and “Gut Feeling”. Conclusion: The methods described cannot be used for all patients. Which method used needs to be assessed to fit each individual patient. The methods sometimes need to be combined or exchanged for another method. To better understand which method fits best, a measuring instrument for assessing patients' HL levels could be used. Further research from Europe and the Nordic Region about measuring instruments and methods for practical work with HL are needed in order to increase patient centering and reduce community costs.
View/ Open
Date
2018-11-29Author
Björkman Edström, Kristoffer
Jedborg, Mathias
Keywords
Hälsolitteracitet
metoder
delaktighet
bemyndigande
patientcentrerad vård
Language
swe