Utvärdering av nytt testmaterial för screening av räknesvårigheter hos grundskoleelever, årskurs 4-6
Evaluation of a new test material for screening for mathematical disabilities in Swedish elementary pupils in 4th-6th grade
Abstract
Det finns få testmaterial som har anknytning till den senaste forskningen angående relationen mellan symbolisk mängduppfattning och räkneförmågan. Föreliggande studies primära syfte var att utvärdera validitet och reliabilitet hos testmaterialet ”Diagnostiskt Test av Siffror och Aritmetik”. Materialet består av tre deltest och innefattar en sådan anknytning. Det sekundära syftet var att ta fram normer för instrumentet. I studien deltog 153 elever i grundskolan årskurs 4–6. Självskattningens ena subskala hade en god intern konsistens. Test-retest visade på acceptabel korrelation för deltesterna gällande symbolisk mängduppfattning och aritmetik. Vid jämförelse av testresultat mellan de klassificeringsgrupper som skapats av lärare påvisades en övergripande god korrespondens. Studien kunde också bekräfta att det fanns en stark korrelation mellan dessa två deltest. Normativa data för årskurs 4–6 togs fram. Slutsatsen blev att instrumentet har fått en första utvärdering och är, med vissa justeringar, redo för vidare prövning. Fler test material med liknande in-riktning efterfrågas.
Degree
Student essay
Other description
Few test materials include the relation between symbolic magnitude processing and calculation abilities. The primary purpose of this study was to evaluate validity and reliability of the new test material “Diagnostiskt Test av Siffror och Aritmetik” which include this association. The secondary purpose of this study was to create norms. The study included 153 participants. One of the subscales in the subtest about self-rated mathematical ability showed good internal consistency. A test-retest of the other two subtests showed an acceptable correlation. A comparison between test results and teacher ratings of mathematical abilities showed a good compliance. This study could also confirm a strong correlation between these two subtests. Norm tables were created for grades 4-6. The conclusion of this study was that the instrument has been evaluated a first round and is, with some adjustments, ready for further evaluations. More test materials with similar focus are required.
Collections
View/ Open
Date
2018-12-13Author
Prodér Kampesveen, Åsa
Verner, Lovisa
Keywords
räknesvårigheter
symbolisk mängduppfattning
aritmetik
test material
grundskolelever
mathematical disabilities
symbolic magnitude processing
arithmetic
test material
pupils
Series/Report no.
2018
313
Language
swe