Show simple item record

dc.contributor.authorKohlström, Åsa
dc.contributor.authorStefansdotter, Mia
dc.date.accessioned2018-12-13T10:53:37Z
dc.date.available2018-12-13T10:53:37Z
dc.date.issued2018-12-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58384
dc.descriptionThe aim of this study was to examine language ability in relation to gender, quality of life (QoL) and parental educational level in 10-12-year-old children. Twenty-eight children (17 girls, 12 boys) and 56 parents participated in the study. Children’s abilities regarding receptive and expressive language, language structure, verbal working memory and receptive vocabulary were assessed. Children’s QoL was also assessed via questionnaire. No significant differences in language ability were observed between boys and girls. A significant relationship was observed between children’s QoL and their language ability, but not between QoL and receptive vocabulary. Educational level for both parents were significantly related to children’s language ability, whilst only the mothers’ educational level was related to receptive vocabulary. The results should be interpreted with caution due to the small sample, but can contribute to highlight the relationship between language ability, gender, QoL and parental educational level in 10-12-year-old children.sv
dc.description.abstractSyftet med föreliggande tvärsnittsstudie var att undersöka språklig förmåga i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå hos 10–12-åriga barn. Tjugoåtta barn (17 flickor, 12 pojkar) och 56 vårdnadshavare medverkade i studien. Barnens förmågor avseende receptivt och expressivt språk, språklig struktur, språkligt minne, arbetsminne samt receptivt ordförråd undersöktes. Barnens livskvalitet undersöktes med ett självskattningsformulär. Inga signifikanta skillnader sågs mellan pojkars och flickors språkliga förmåga. Ett signifikant samband sågs mellan barnens livskvalitet och språkliga förmåga, dock ej gällande receptivt ordförråd. Båda vårdnadshavarnas utbildningsnivå korrelerade signifikant med barnets språkliga förmåga, men endast mammans utbildningsnivå var signifikant gällande receptivt ordförråd. Studiens resultat bör tolkas med försiktighet på grund av studiens storlek och urval, men kan ge ökad insikt i relationen mellan språklig förmåga och kön, språklig förmåga och livskvalitet samt språklig förmåga och vårdnadshavarnas utbildningsnivå hos 10–12-åriga barn.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2018sv
dc.relation.ispartofseries314sv
dc.subjectspråklig förmågasv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectkönsv
dc.subjectlivskvalitetsv
dc.subjectutbildningsnivåsv
dc.subjectlanguage abilitysv
dc.subjectchildrensv
dc.subjectgendersv
dc.subjectquality of lifesv
dc.subjecteducational levelsv
dc.titleSpråklig förmåga hos 10–12-åriga barn i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivåsv
dc.title.alternativeLanguage ability in 10–12-year old children in relation to gender, quality of life and parental educational levelsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record