dc.contributor.author | Andersson, Jana | |
dc.contributor.author | Lindecrantz, Maja | |
dc.date.accessioned | 2019-01-24T10:19:50Z | |
dc.date.available | 2019-01-24T10:19:50Z | |
dc.date.issued | 2017-05-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58692 | |
dc.description.abstract | Sömnbesvär är vanligt förekommande, framförallt bland
äldre vuxna, och farmakologiska interventioner erbjuds oftast trots att ickefarmakologisk
behandling rekommenderas. Satsning har genomförts inom
specialistpsykatrin på sömngruppsbehandling med äldre vuxna och vår studie
ämnade undersöka vad deltagarna upplevde som verksamt. Sju deltagare
mellan 74 och 83 år med varierande besvär rekryterades till studien som genom
semistrukturerade intervjuer och tematisk analys gav huvudteman:
“Sömnskolan är bra om man är som jag”, “Jag fick lära mig knep för att
kunna somna” och “Vi var en väldigt go grupp med gemenskap”. Samtliga
deltagare var positiva till behandlingen som upplevdes givande oavsett påverkan
på sömnen. Vårt resultat indikerar att urval av deltagare kan ha betydelse
för upplevelsen av motivation och behandlingseffekt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Kan jag lära mig att sova? Upplevelsen av sömngruppsbehandling som äldre vuxen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |