Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Jana
dc.contributor.authorLindecrantz, Maja
dc.date.accessioned2019-01-24T10:19:50Z
dc.date.available2019-01-24T10:19:50Z
dc.date.issued2017-05-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58692
dc.description.abstractSömnbesvär är vanligt förekommande, framförallt bland äldre vuxna, och farmakologiska interventioner erbjuds oftast trots att ickefarmakologisk behandling rekommenderas. Satsning har genomförts inom specialistpsykatrin på sömngruppsbehandling med äldre vuxna och vår studie ämnade undersöka vad deltagarna upplevde som verksamt. Sju deltagare mellan 74 och 83 år med varierande besvär rekryterades till studien som genom semistrukturerade intervjuer och tematisk analys gav huvudteman: “Sömnskolan är bra om man är som jag”, “Jag fick lära mig knep för att kunna somna” och “Vi var en väldigt go grupp med gemenskap”. Samtliga deltagare var positiva till behandlingen som upplevdes givande oavsett påverkan på sömnen. Vårt resultat indikerar att urval av deltagare kan ha betydelse för upplevelsen av motivation och behandlingseffekt.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleKan jag lära mig att sova? Upplevelsen av sömngruppsbehandling som äldre vuxensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record