dc.contributor.author | Allard, Sandra | |
dc.date.accessioned | 2019-01-24T11:29:24Z | |
dc.date.available | 2019-01-24T11:29:24Z | |
dc.date.issued | 2017-05-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58705 | |
dc.description.abstract | Studien undersökte om en psykoedukativ
gruppbehandling var genomförbar inom Barn- och Ungdomspsykiatri och
om den medförde symtomlättnad, ökad livskvalitet och minskad
funktionsnedsättning. Deltagare var ungdomar 15-18 år (n=16) med
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Deltagare och föräldrar
fyllde i formulären ”Adult ADHD Self-Report Scale Adolescent
version” (ASRS-A/AP), ”Global Quality of Life Scale" (GQL) och ”Child
Sheehan Disability Scale" (CSDS) före och efter behandlingen, ungdomarna
gavs också en enkät efter behandlingen. Behandlingen bedömdes
genomförbar utifrån uppställda kriterier samt enkätsvar. Föräldrar skattade
ungdomarnas fungerande och dess påverkan på familjelivet som förbättrat
medan ungdomarna inte skattade någon funktionsförbättring. Ungdomarnas
enkätsvar indikerade nytta och nöjdhet med behandlingen. Inga förändringar
uppmättes avseende upplevda symtom eller livskvalitet. Studier med större
urval behövs för att säkrare värdera behandlingseffekter och för att kunna
studera specifika undergrupper. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Skills - Psykoedukation i grupp för ungdomar med ADHD | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |