Show simple item record

dc.contributor.authorAllard, Sandra
dc.date.accessioned2019-01-24T11:29:24Z
dc.date.available2019-01-24T11:29:24Z
dc.date.issued2017-05-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58705
dc.description.abstractStudien undersökte om en psykoedukativ gruppbehandling var genomförbar inom Barn- och Ungdomspsykiatri och om den medförde symtomlättnad, ökad livskvalitet och minskad funktionsnedsättning. Deltagare var ungdomar 15-18 år (n=16) med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Deltagare och föräldrar fyllde i formulären ”Adult ADHD Self-Report Scale Adolescent version” (ASRS-A/AP), ”Global Quality of Life Scale" (GQL) och ”Child Sheehan Disability Scale" (CSDS) före och efter behandlingen, ungdomarna gavs också en enkät efter behandlingen. Behandlingen bedömdes genomförbar utifrån uppställda kriterier samt enkätsvar. Föräldrar skattade ungdomarnas fungerande och dess påverkan på familjelivet som förbättrat medan ungdomarna inte skattade någon funktionsförbättring. Ungdomarnas enkätsvar indikerade nytta och nöjdhet med behandlingen. Inga förändringar uppmättes avseende upplevda symtom eller livskvalitet. Studier med större urval behövs för att säkrare värdera behandlingseffekter och för att kunna studera specifika undergrupper.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleSkills - Psykoedukation i grupp för ungdomar med ADHDsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record