Show simple item record

dc.contributor.authorHelena, Karlsson
dc.date.accessioned2019-01-24T12:05:17Z
dc.date.available2019-01-24T12:05:17Z
dc.date.issued2017-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58719
dc.description.abstractDialektisk beteendeterapi (DBT) är en behandlingsmetod som används vid självskadebeteende och svårigheter att reglera känslor. Syftet med studien var att undersöka hur ungdomar som gått i DBT färdighetsträningsgrupp upplevt behandlingen, om något varit hjälpsamt eller svårt och om det skett några förändringar. Åtta ungdomar, alla flickor, deltog i studien. Kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer användes som metod. Att tillägna sig färdigheter upplevdes övervägande som hjälpsamt. Den mest framträdande förändringen var en ökad känslomässig stabilitet. Andra förändringar som ungdomarna upplevde var en ökad förståelse av sina känslor, förbättrade relationer och kommunikation, beteendeförändringar samt ökad insikt och acceptans av egna svårigheter. I gruppen upplevde ungdomarna sig validerade. Svårigheter som beskrevs var att behandlingen krävde stor energi- och tidsåtgång. Samtliga upplevde att det var svårt att komma ihåg hemuppgifter.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleUngdomars upplevelse av DBT färdighetsträningsgrupp -känslomässig stabiliseringsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record