dc.contributor.author | Henriksson Behrns, Cecilia | |
dc.contributor.author | van den Hoogen, Jessica | |
dc.date.accessioned | 2019-01-24T15:17:34Z | |
dc.date.available | 2019-01-24T15:17:34Z | |
dc.date.issued | 2018-06-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58731 | |
dc.description.abstract | Imitativ Respons är en imitationsintervention för små barn med autism. I denna uppsats undersöktes manualtrogenhet och syn på verksamma mekanismer i Imitativ Respons bland habiliteringspersonal. Intervjuer analyserades dels deduktivt utifrån manualen, ”Handbok – Imitativ respons att svara till imitation”, och dels induktivt utifrån deltagarnas egna beskrivningar. De fyra teman angående manualtrogenheten som deltagarna beskrev rörde överföringen av metoden till utförarna, praktiska förutsättningar, att följa instruktioner vid imitationsträningen och deltagarnas syn på bedömning av barnets utveckling. De verksamma mekanismerna var enligt deltagarna att imitationen ledde till samspel, ett relationsskapande och att metoden hade ett enkelt upplägg. Slutsatsen var att deltagarna i stor utsträckning följde manualen, men att den skulle behöva utökas och revideras. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Manualtrogenhet i utförandet av metoden Imitativ Respons - en deduktiv och induktiv analys av habiliteringspersonals beskrivningar | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |