Effekterna av kognitiv beteendeterapi levererad av studenter vid en universitetsbaserad utbildningsklinik
Abstract
Kunskapen är begränsad om hur väl studentledd kognitiv beteendeterapi fungerar i kliniska miljöer. Följande uppsats är en effectiveness-studie som undersöker behandlingsutfallet av ångest- och depressionssymtom på utbildningskliniken på Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Vid behandlingens start och avslut fick patienterna registrera självskattningsformulären Beck Anxiety Inventory och Beck depression inventory-II. På gruppnivå minskade ångest- och depressionssymtom signifikant med måttliga effekter. I den kliniska populationen var vid behandlingens avslut 32,4 % återställda, 18,3 % förbättrade, 46,5 % oförändrade och 2,8 % försämrade gällande ångestsymtom och 50 % återställda, 18,3 % förbättrade, 26,7 % oförändrade och 5 % försämrade gällande depressionssymtom. Studentledd kognitiv beteendeterapi på Göteborgs universitet har behandlingseffekter man kan förvänta sig utifrån tidigare studier och indikerar att studentledd kognitiv beteendeterapi är effektivt.
Degree
Student essay