Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Frida
dc.date.accessioned2019-01-25T06:39:41Z
dc.date.available2019-01-25T06:39:41Z
dc.date.issued2017-05-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58757
dc.description.abstractNödsamtalsoperatörer har tidigare konstaterats erfara peritraumatiska reaktioner samt sekundär traumatisk stress. I aktuell studie deltog åtta operatörer i semistrukturerade intervjuer angående sina upplevelser av att ta emot nödsamtal, sina direkta och efterföljande reaktioner på samtalen samt sina copingstrategier. Materialet tematiserades. Felsamtal, samtal som upplevs bli personliga eller väcka osäkerhet samt samtal från utsatta inringare väcker starkare reaktioner. En yrkes-professionell roll beskrevs vara viktig för att inte påverkas av samtalen. Operatörerna beskrev peritraumatiska reaktioner, stressymptom, PTSD-symtom och kognitiva förändringar. Stress påverkade reaktionerna på samtal samt hanteringen av dem. Att prata om samtalen och söka återkoppling beskrevs som copingstrategier. Erfarenhet och arbetsstolthet sågs som skyddande faktorer. Utifrån resultatet hypotiserades nyanställda och erfarna operatörer påverkas olika av samspelet mellan emotionell belastning och stress.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleSekundärtrauma och stress hos svenska SOS-operatörersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record