Show simple item record

dc.contributor.authorHolmér, Cajsa
dc.contributor.authorMellqvist, Matilda
dc.date.accessioned2019-01-31T12:41:56Z
dc.date.available2019-01-31T12:41:56Z
dc.date.issued2019-01-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58828
dc.description.abstractBakgrund och problem: En viktig fråga för företag är hur de kan motivera sina anställda, och ett sätt att göra det anses vara genom belöningssystem. Dock är detta omdiskuterat och forskare ser både för- och nackdelar med dem och dess påverkan på motivation. Detta väcker frågan om hur avveckling av belöningssystem upplevs och vilken betydelse det får för medarbetares motivation. Syfte: Studien syftar till att undersöka följderna av att avveckla ett monetärt belöningssystem inom ett stort europeiskt försäkringsbolag. Fokus i studien är vilken betydelse förändringen har för de anställdas motivation. Avgränsningar: Studien är avgränsad till att undersöka den specifika avdelning på företaget som omfattades av den förändring som gjordes. Metod: Studien är en explorativ fallstudie baserad på information tillhandahållen genom intervjuer med både ledare och försäkringsrådgivare på företaget. Det empiriska materialet har presenterats och analyserats utifrån identifierade teman i den teoretiska referensramen. Resultat och slutsatser: För att gå från en form av kontroll och styrning till en annan, krävs att synen på människan förändras och att nya antaganden om vad som motiverar de anställda görs. Belöningssystem kan upplevas motiverande på olika sätt och det finns för- och nackdelar med dem. Olika system för belöning uppmuntrar också till olika typer av motivation. Studien påvisar att det inte är antingen eller gällande de olika arbetssätten och val av belöningssystem bör således baseras på vad företaget vill uppnå. Förslag till vidare forskning: En fortsättning av studien är förslagsvis att undersöka om det finns en koppling mellan genomförd förändring och företagets finansiella rapporter. Även att undersöka huruvida upplevelser, ledningsprinciper och kultur skiljer sig åt mellan företagets kontor i olika länder.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries18-19-4sv
dc.subjectBelöningssystem, incitament, kontroll och styrning, motivation, provision, stewardshipteori.sv
dc.titleMotivation utan provision? En explorativ fallstudie om hur berörda medarbetares motivation påverkas vid avvecklingen av ett monetärt belöningssystemsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record