Visa enkel post

dc.contributor.authorNasershirzadi, Nadia
dc.contributor.authorSahlin Torp, Maja
dc.date.accessioned2019-02-01T08:13:58Z
dc.date.available2019-02-01T08:13:58Z
dc.date.issued2017-06-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58846
dc.description.abstractFöreliggande studie syftade till att undersöka effekterna av Aktion mot nätmobbning för elever i årskurs 4 och årskurs 9. 107 elever från två interventionsskolor och 135 elever från två jämförelseskolor deltog genom att besvara en webenkät vid tre tidpunkter (förmätning, första eftermätning, andra eftermätning) om nätmobbning, mobbning i skolan, empati och moraliskt disengagemang. För interventionsskolorna undersöktes effekter över tid. Resultaten visade att niondeklassare nätmobbade andra i högre utsträckning mellan första och andra tidpunkten och fjärdeklassare ökade sin empati mellan första och tredje tidpunkten. Mellan interventions- och jämförelseskolorna undersöktes skillnader i effekter för vardera tidpunkt. Resultaten visade att elever på jämförelseskolorna hade högre empati vid andra tidpunkten. Dock har studien ett antal begränsningar varför dess resultat bör tolkas med försiktighet.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleEffekter av Aktion mot nätmobbning avseende mobbning på och utanför nätet, empati samt moraliskt disengagemangsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post