Show simple item record

dc.contributor.authorÖhrström Windle, Karinsv
dc.contributor.authorBernvik, Åsasv
dc.date.accessioned2019-02-07T14:39:15Z
dc.date.available2019-02-07T14:39:15Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59002
dc.description.abstractNyckelord: Organisation, stödstrukturer, kvalitet, likvärdighet, särskilt stöd, systemteori. Abstract Syfte Syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer i två kommuner upplever arbetet med särskilt stöd, de förutsättningar som ges, samt hur de kan påverka det pedagogiska arbetet i strävan för att få kvalitet och likvärdighet i arbetet med stöd och särskilt stöd i förskolan. Bakgrund Skollagen framhåller att ”utbildningen i förskolan ska, varhelst den anordnas, vara likvärdig”. På nationell nivå anges mål för förskolans arbete med särskilt stöd och förskolan utformar arbetssätt utifrån lokala förutsättningar. Tidigare forskning om förskolans arbete med särskilt stöd identifierar kvalitetsindikatorer. Beroende på hur huvudman organiserar för förskolans arbete med särskilt stöd kan indikatorerna användas som stödstrukturer för att utveckla förskolans verksamhet mot en högre kvalitet och ge förutsättningar för en likvärdig förskola. Metod Organisationen för förskolans arbete med särskilt stöd undersöks genom en kvalitativ ansats med intervju som metod. Bronfenbrenners systemteori utgör teoretisk ram. 10 förskollärare och 4 förskolechefer intervjuas. Studien genomförs som en fallstudie i två kommuner. Litteraturstudier av tidigare forskning, samt internationella och nationella styr- och riktlinjer utgör studiens utgångspunkt. Resultat Resultatet visar att: • Lagen om elevhälsa ger utrymme för de två kommunerna att organisera på olika sätt för insatser till barn i behov av stöd/särskilt stöd i förskolans verksamhet. • Organisationen påverkar begreppet barn i behov av stöd/särskilt stöd och vilka som får stöd. • En organisation blir mer fungerande där det finns kommunikation mellan och inom nivåerna enligt Bronfenbrenners systemteori. Betydelsefulla stödstrukturer som kommunicerar beskrivs: o Implementering av tilltänkt organisation för insatser till barn i behov av stöd/särskilt stöd. o Dokument i form av handlingsplaner som gersv
dc.language.isosvsv
dc.titleOrganisationens betydelse för kvalitet och likvärdighet i arbetet med särskilt stöd i förskolan. En fallstudie i två kommuner.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record