Show simple item record

dc.contributor.authorHaga Bjäreland, Fatimasv
dc.contributor.authorSperre, Katarinasv
dc.date.accessioned2019-02-07T14:39:16Z
dc.date.available2019-02-07T14:39:16Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59007
dc.description.abstractAbstract Examensarbete: 15 hp Program: Specialpedagogiska programmet, SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Sofie Gustafsson Examinator: Eva Gannerud Rapport nr: HT18-2910-269-SPP610 Nyckelord: En skola för alla, inkludering, integrering, relationellt- och kategoriskt perspektiv ___________________________________________________________________________ Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera hur några grundskollärare tolkar och använder begreppet inkludering. Syftet är även att undersöka om det finns kopplingar mellan grundskollärarnas användning av begreppet och de tolkningar som nämns i forskningen om inkluderingsbegreppet. För en specialpedagog kan detta vara användbart för att kunna möta pedagoger i deras förståelse av begreppet och därmed öka kvaliteten i handledningen, observationer, utveckling av lärmiljöer och så vidare. Teori: Uppsatsen har tagit sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet då grundskollärare verkar inom samma kontext gällande skolans styrdokument. Vid analysen av den insamlade empirin antog vi en hermeneutisk ansats då vi ansåg att den kunde vara en utgångspunkt vid bearbetning av resultat och analys. Metod: Uppsatsen är kvalitativ och vi har valt att använda oss av metodkombination genom att vi kombinerade vinjettmetoden med fokusgrupper vid insamlandet av vår empiri. Uppsatsen är inspirerad av en hermeneutisk ansats. I analysarbetet av den insamlade empirin har vi tagit hjälp av en hermeneutisk tolkning. Resultat: I resonemanget kring inkluderingsbegreppet ser vi att pedagogerna utgår ifrån enskilda elever i skolsvårigheter. Forskarna framhåller att begreppet står för att man utgår från helheten/undervisningen som ska anpassas till delarna. Pedagogerna diskuterar oftast begreppet utifrån rumslig-, social- och didaktisk inkludering. I forskningen skrivs det fram att inkludering är ett ideologiskt/teoretiskt begrepp som har liten bäring i praktiken, vilket bekräftas avsv
dc.language.isosvsv
dc.titleNär någon säger inkludering- fråga vad de menar med det! Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolkar inkluderingsbegreppet Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolkasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record