Tillgängliga lärmiljöer i grundsärskolan - en kvalitativ studie om tre rektorers upplevelser av arbetet med tillgängliga lärmiljöer i grundsärskolan
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur rektorer upplever arbetet med tillgängliga lärmiljöer i grundsärskolan samt förstå hur pedagoger synliggör detta i verksamheten.
Teori: Inspiration av en fenomenografisk forskningsansats har använts då det är lämpligt för att beskriva hur fenomen i omvärlden uppfattas av olika människor. Inom det fenomenografiska forskningsfältet handlar det om att identifiera och beskriva variationer av uppfattningar, utifrån studiens frågeställningar har rektorernas upplevelser av arbetet med tillgängliga lärmiljöer synliggjorts. Studien har också betraktats genom det sociokulturella perspektivet då fokus ligger på hur lärande och utveckling sker i mötet mellan individen och dess omgivning.
Metod: Studien är kvalitativ och materialet har samlats in genom intervjuer med tre rektorer som arbetar i grundsärskolan. Intervjuerna har följt en semistrukturerad intervjuguide och har sedan transkriberats. Studien innefattar även observationer som ses som ett komplement till intervjuerna och har bidragit till en så kallad metodtriangulering vilket gett studien mer djup.
Resultat: Rektorerna anser att skolorna arbetar aktivt med att skapa tillgängliga lärmiljöer men att det är en pågående process som ständigt går att utveckla. Resultatet i studien visar på att rektorerna upplever sig besitta kunskap om hur de ska organisera för kollegialt lärande och också att det har en bra struktur gällande uppföljning av elevernas kunskaper och måluppfyllelse. Det som anses problematiskt är att pedagogerna och elevhälsan i många fall saknar behörighet och rätt kompetens vilket bidrar till att rektorerna ser att undervisningen alla gånger inte anpassas i den utsträckning eleverna har rätt till. Överlag är rektorerna också överens om att mycket av det som ses som extra anpassningar i grundskolan är en naturlig del av lärmiljön i grundsärskolan.
Degree
Student essay